خواص روده گوسفندی و کاربردهای آن

زمان مطالعه: 3 دقیقه

رشد جمعیت جهانی در دهه های اخیر با افزایش بی سابقه ای رو به رو بوده است. این جمعیت عظیم احتیاجات متفاوتی دارند و احتیاجات غذایی یکی از مهمترین و اولیه ترین این نیازهاست. در میان منابع غذایی انسانی، پروتئین ها نقش بسیار مهمی دارند به طوری که در هرم غذایی رتبه نخست را دارا می باشند.

گوشت بهترین و مهمترین منبع پروتئینی برای رفع احتیاجات تغذیه ای است. بنابراین درسال های اخیر برنامه ریزی های متنوعی برای تولید کمی و کیفی گوشت ارائه شده است. پروتئین های حیوانی شامل تخم مرغ، انواع گوشت و… می باشند که در این میان گوشت قرمز یکی از پرطرفدارترین و مفیدترین منابع پروتئینی در جهان است.

بدون شک گوشت گوسفند زنده را می توان مهمترین و لذیذترین منابع پروتئینی در اغلب کشورهای جهان دانست. بخش های مختلف بدن گوسفند خوردنی بوده و برای طبخ غذاهای متنوع به کار می رود. جالب است بدانید که روده گوسفند معمولا برای ساخت سوسیس و کالباس به کار می رود. در این مطلب شما را با خواص روده گوسفندی و کاربردهای آن آشنا می کنیم.

⚪️تاریخچه استفاده از روده گوسفندان

استفاده از روده گوسفند قدمتی هزاران ساله دارد. در واقع انسان ها از زمان های زیرین از بخش های مختلف بدن گوسفند برای طبخ انواغ غذاها استفاده می کرده اند. در زمان های گذشته از روده گوسفند برای تهیه تیر و کمان استفاده می کرده اند و برای شکار از آن بهره می جسته اند.

استفاده خوراکی از روده گوسفند نیز از صدها سال پیش رواج داشته است. زهتابی یکی از مشاغل در ایران قدیمی بود که کار آن ها  پاکسازی روده گوسفند بوده است. این روده های پاکسازی شده کاربردهای خوراکی و غیرخوراکی متنوعی داشتند.

جالب است بدانید که از روده گوسفند حتی برای ساخت زه (یکی از ابزار آلات موسیقی) نیز استفاده می شده است. زه های ساخته شده از روده گوسفند بسیار مستحکم و کارآمد بودند و هنوز هم در ساخت برخی سازها از این زه ها به جای فلز، سیم و… استفاده می شود.

⚪️کاربرد روده در تولید انواع سوسیس و کالباس

⭕️روده گوسفند یکی از بخش های پرمنفعت پرورش گوسفند است. در سال های اخیر بزرگ ترین کاربرد خوراکی روده گوسفند استفاده در صنعت سوسیس سازی است. علاوه بر کاربردهای خوارکی از روده گوسفند برای ساخت ابزار مختلفی مانند نخ بخیه، لاستیک های ضد پنچری، راکت های تنیس، چادر شب، نوارهای محکم و قابل اطمینان، انواع سازهای موسیقی مانند چنگ، سنتور، سه تار، ویالن سل و… نیز استفاده می شود.

️سوسیس ها از انواع غذاهای آماده محسوب می شوند که به دلیل پخت سریع و آسان و طعم منحصر به فردشان یکی از پرطرفدارترین مواد غذایی برای تولید انواع ساندویچ ها هستند.

 

⚪️ایران بزرگترین صادرکننده روده گوسفندی

کشورهای زیادی در زمینه تولید روده گوسفند فعال هستند اما جالب است بدانید که ایران مقام نخست را در زمینه صادرات روده گوسفند در جهان دارد. کشورهای اروپایی بزرگترین وارد کننده روده گوسفند هستند و متاسفانه این محصول در کشور ما کاربردهای زیادی ندارد. روده گوسفند یکی از بهترین مواد اولیه برای تولید انواع سوسیس و کالباس سالم و بهداشتی است و یکی از با ارزشترین کالاهای اقتصادی نیز محسوب می شود. کشور ایران نه تنها در زمینه تولید و صادرات روده گوسفندی اول است بلکه از نظر کیفیت و کمیت تولید این محصول نیز رتبه اول را به خود اختصاص داده است به گونه ای که این روزها روده گوسفندی بعد از زعفران و خاویار سومین محصول صادراتی از ایران است.

⚪️روش زهتابی چیست؟

 شغل زهتابی هنوز هم زنده و پابرجاست و پتانسیل های زیادی برای ایجاد اشتغال دارد. زهتابی یک کار کاملا یدی بوده و تمام مراحل آن به صورت دستی انجام می شود.

در روش زهتابی ابتدا روده حدودا ۲ کیلوگرم وزن دارد اما در نهایت وزن آن به ۱۰۰ گرم کاهش می یابد. روده ها را معمولا از مراکز کشتار دام خریداری می کنند و پس از تمیز کردن، به کمک نمک، ضد عفونی می کنند. روده های تولید شده در ایران بهترین و باکیفیت ترین نوع این محصول هستند و بزرگترین مشتری آن ها کشورهای اروپایی می باشند.

⭕️کشورهای دیگری همچون چین نیز در زمینه تولید روده گوسفندی فعالیت دارند اما با وجود تلاش های بسیار هنوز موفق به تولید روده هایی زهتابی شده با کیفیت محصول ایرانی نشده اند.

 

Rate this post

فهرست مطالب

‫18 نظرها

  1. اگه روده گوسفند و تمیز کنی و جگر ب تکه های کوچک ریز کنین و داخل روده جاساز کنیم و چند تکه دمبه هم اضافه کنی دو طرفش و باسیم نرم ببندی بذاری رو آتیش کباب بشه محشر میشه

  2. به نام خدا
    میخواستم یه نکته ی جذاب از روده ی گوسفند براتون بنویسم..
    اون کسانی که به کارآفرینی علاقه دارند
    درسته ایران یکی از بزرگترین صادرکنندگان روده ی گوسفند میباشد درست مثل نفت که به صورت خام صادر میکنیم
    ما روده ی گوسفند با کیفیت بالا صادر میکنیم و کشور های اروپایی اونو تبدیل به نخ بخیه میکنن و به خودمون و کشورهای دیگه با قیمت بالاتر میفروشند.
    کلا شاید دو تا شرکت ساخت نخ بخیه در ایران داشته باشیم…
    البته اگه مجوز بدن و دستگاهاش رو بتونی تهیه کنی میتونی یه کارآفرینی ایجاد کنی.
    با سپاس فرشاد از ابهر

  3. همش از زهتابی گفتی و مسلمانان بودن هیچ ربطی نداشت خاک عالم تو سر ادمین حیف نت که سایتتو باز کردم

  4. قسمت خاصی از روده در شکم گوسفند هست که دارای چربی سفید رنگ چسبیده به آن است که آن را حالی و تمیز می کنند و در بعضی نقاط ایران به آن خوش گوشت می گویند و کباب آن خوشمزه ترین کباب است . کل روده اینجور نیست قسمتی از روده بزرگ است که پر چربی است

  5. ادمین محترم لطفابه روده توهین نکنیدبجای مسخره کردن بیاییدیکم به خوشمزگی کبابیش وفوایدچربیکه درونش برای سلامتی بدن خیلی مفیدهست وبه عنوان یک غذای دارویی بشمارمیاددقت کنیم.مشکل اینجاست که ماادماخیلیامون ازعظمت خلقت بدن جانداران اگاهی کامل نداریم .شکرخدای بزرگ رامیگویم.

  6. به درد نخور ترین توضیحی که تا حالا توی نت دیده بودم همین توضیحات در مورد خواص روده بود. راسته که میگن یارو روده درازه. یعنی پر حرف اما حرف های به درد نخوررررررررر

  7. تیتر رو نوشتی خواص روده گوسفندی ، ولی یه چیزی که تو متن ننوشتی ، در باره همون خواص روده است !

    1. چندی قبل رفته بودم تهران دیدم دکه جگری کنار پیاده رو علاوه بر تکه های جگر و دل و قلوه یک چیز دیگری هم به سیخ زده که قبل از انقلاب در تهران زندگی میکردم هرگز ندیده بودم لذا پرسیو اقا اینا چیه به سیخ زدی گفت روده گوسفنده با تعجب پرسیدم مگه اینو میخورن؟ گفت اگه به کسی نگی و صداشو در نیاری مردم گوشت سگ و گربه و خر هم میخورن!!!! با خودم گفتم گر مسلمانی چنین است که حافظ دارد/// وای اگر از پس امروز بود فردایی حالا واقعا مرگ بر شاه خائن مرگ بر امریکا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *