خواص روغن حیوانی

زمان مطالعه: 2 دقیقه

خواص روغن حیوانی

یکی از روغن های پرطرفدار، خوش بو و خوش طعم روغن حیوانی است که برای تهیه آن ابتدا ماست را به دوغ تبدیل کرده و سپس کره به دست  آمده را جدا می کنند. سپس کره را حرارت می دهند تا آب آن تبخیر شده و روغن آن جدا شود.

روغن حیوانی از روغن های دیگر چربی بیشتری داشته و دارای خواص زیاد و انرژی بالایی است. روغن حیوانی دارای طعم و عطر فوق العاده ای است و هر چه گوسفند علوفه با کیفیت تری خورده باشد روغن آن خوشمزه تر و خوش عطرتر خواهد بود. گوسفندانی که در کوهستان چرا کنند و علوفه معطر و طبیعی کوهستان را بخورند روغنی بسیار خوشمزه و خوش عطرتر خواهند داشت.

روغن حیوانی به دست آمده از گوسفند دیر هضم می باشد و نسبت به روغن به دست آمده از گاو کلسترول بیشتر و البته طعم و عطری بهتر دارد. این طعم و بوی منحصر به فرد موجب شده است که روغن حیوانی قیمتی بالاتر از سایر روغن ها داشته باشد.

روغن حیوانی در مقایسه با روغن نباتی جامد اسیدهای چرب اشباع کمتری دارد و به همین دلیل از روغن نباتی جامد بهتر است. روغن حیوانی برخلاف روغن نباتی اسیدهای چرب ترانس ندارد و به همین دلیل برای سرخ کردن گزینه بهتری است.

روغن حیوانی نقطه دودی بسیار بالا در حدود 250 درجه سانتی گراد دارد و به همین دلیل هنگام حرارت دیدن رادیکال های آزاد تولید نمی کند. روغن حیوانی حتی اگر سال ها در یخچال نباشد فاسد نمی شود و برای نگه داری آن نیاز نیست آن را در یخچال بگذارید.

روغن حیوانی روغنی برای استفاده به عنوان سرخ کردنی بسیار مناسب است. روغن حیوانی برای پاکسازی روده ها بسیار مفید بوده و حاوی ویتامین های محلول در چربی A و E است. روغن محلی حاوی اکسیدان بوده و ضد ویروس است.

روغن حیوانی به دلیل دارا بودن مقادیر بالای بوتریک اسید به ایمنی بدن کمک می کند زیرا سلول های T کشنده را تقویت می کند. بوتریک اسید برای سیستم گوارشی نیز مفید می باشد.

روغن حیوانی کلسترول بد (LDL) را کاهش داده و کلسترول خوب (HDL) را افزایش می دهد.

مضرات روغن حیوانی:

خوردن روغن های حیوانی برای افراد مبتلا به بیماری های قلبی و عروقی توصیه نمی شود زیرا حاوی اسیدهای چرب اشباع می باشد. افرادی که دارای بیماری های قلبی هستند بهتر است از روغن های مایع مانند روغن آفتابگردان، روغن ذرت، زیتون، کانولا(گلزا) و سویا استفاده نمایند.

افرادی که روزانه موادی مانند کره و خامه مصرف می کنند نیازی به مصرف روغن حیوانی ندارند. همچنین افرادی که دچار اضافه وزن هستند و یا کلسترول بالایی دارند بهتر است از مصرف روغن حیوانی پرهیز نمایند.

Rate this post

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *