درمان بیماری اسهال گوسفندی

درمان بیماری اسهال گوسفندی
زمان مطالعه: 6 دقیقه

حتما هنگام خوردن غذا یا کباب گوسفند به این فکر کرده اید که آیا گوسفندی که ذبح شده سالم یا بیمار بوده است، بنابراین سلامت گوسفند خیلی مهم است. قطعا پرورش گوسفند تنها منوط به خرید دام و خوراندن علوفه، خوراک به آنها نمی‌شود و در شغل دامپروری حتما باید مراقبت لازم از دام ها انجام شود. اسهال گوسفندی یکی از علائم بیماریهای گوسفندی چون آنتروتوکسمی، کوکسیدیوز، نفخ شکمبه است که با تحریک زیاد روده و معده همراه می‌شود. مطمئنا اسهال دام می‌تواند باعث ایجاد عدم تعادل، زمین گیر شدن و حتی در برخی موارد باعث مرگ گوسفند شود بنابراین تا می‌توانید با رعایت تغذیه و نکات بهداشتی مانع از وقوع این بیماری گوسفندان شوید.

اسهال چیست و چگونه شکل می‌گیرد؟

به دفع آبکی مدفوع از دخول انسانها و حیوانات اسهال گفته می‌شود. تمامی انسان ها و حتی حیوانات در روز مدفوع دارند حال به دلیل تحریک زیاد و عفونت روده ها این مدفوع به شکل شل و آبی در می‌آید و باعث دفع زیاد مدفوع در طی روز می‌شود.

اسهال منجر به کم آبی بدن و با تشدید آن منجر به کاهش ادرار، رنگ‌پریدگی، ضربان سریع قلب می‌شود از این رو استفاده از محلول سرم خوراکی (ORS) که همان آب آشامیدنی به همراه مقدار متعادلی از نمک و شکر است نوعی درمان است.

اصلی ترین عامل اسهال عفونت روده هاست که در پی بوجود آمدن ویروس ها، باکتری های مختلف بوجود می‌آید. به طور کلی اسهال نشانه یک بیماری خاص در انسانها و حیوانات است که با دیگر علائم همراه آن بیماری را می‌توانید تشخیص دهید.

پشکل گوسفند چیست؟

به دفع مدفوع گوسفند به حالت گرد و سفت پشکل گفته می‌شود. حالت باریک و شل شده مدفوع گوسفند ها به معنای ایجاد اسهال در این حیوان است و جزو علائم بیماریهای گوسفندان است.

پشکل گوسفند

اسهال گوسفند می تواند نشانه چه بیماری هایی باشد؟

اگر به دامداری و پرورش گوسفندان مشغول هستید قطعا اسم اسهال خونی بره، عفونت روده های گوسفندی به گوشتان خورده است. اگر یکی از دام های شما اسهال داشت قطعا بدانید که این نشانه یک بیماری در دام است. در این جدول به طور کلی بیماریهای گوسفند را که اسهال را به همراه دارد توضیح داده ایم.

تب به همراه اسهال در گوسفندان ابتلا به ویروس کنه
بیماری زبان آبی که همراه با خون شدید در ناحیه لب و دهان گوسفند است.
بیماری بابزیوز یا پیروپلاسموز که با افزایش سرعت تنفس و ضربان قلب همراه است.
 
اسهال و عدم تعادل در گوسفندان گوسفند دچار مسمومیت با مس یا سرب شده است.
کمبود مس یا کمبود ویتامین A در گوسفند که با ریزش اشک همراه است.
خوردن زیاد نمک
 
تشنج همراه با اسهال مسمویت آرسنیکی که معمولا همراه با تیره رنگ شدن ادرار و ریزش بزاق همراه است.
مسمومیت با مس
مسمومیت چغندر است : با زردی و تب بوده و گوسفند به سختی راه می رود.
بیماری آنتروتوکسمی همراه با کشیدگی سر و زمین گیر شدن گوسفند همراه است.
دلایل دیگر ابتلا به اسهال وجود کرمهای نواری و قلاب
بیماری سالمونلوز که با تشرح از مهبل همراه است.
وجود خون در اسهال نشانه بیماری کوکسیدیوز است.
اسهال همراه با اتساع شکمبه و نفخ نشانه بیماری سوء تغذیه است.

اسهال می‌تواند باعث مرگ و میر بره ها شود

بره ها در بدو تولد خیلی حساس هستند و به سرعت بیمار می‌شوند از این رو خیلی مهم است که به آنها شیر آغوز داده شود تا بدنشان در برابر بیماریها مقاوم باشد. بهتره حتما بند ناف بره ها ضدعفونی شود و قبل از خوراندن شیر آغوز به بره ها پستان میش ها را بشویید و خوب تمیز کنید.

اسهال می تواند عاملی بر وجود انواع بیماری ها باشد که می توانید با تزریق واکسن یا قرنطینه کردن دام باعث بهبود آن شوید. بهترین آنتی بیوتیک برای اسهال بره با تجویز دامپزشک شربت نئومایسین سولفات است که ۱۵ دقیقه بعد از تولد بره باید به آن خورانده شود.

ضدعفونی بند ناف بره ها

انواع اسهال در بره‌ها و درمان آنها

  • اگر با اسهال زرد رنگی در بره روبرو بودید که با قرص اوکسی تتراسایکلین درمان نشد. بهترین درمان استفاده از سولفاپریم خوراکی و جنتامایسین و انروفان ۱۰ است.
  • اگر اسهال بدبو و قهوه‌ای رنگ باشه از کلیستین خوراکی و یک دز تتراسایکلین ۲۰ تزریق استفاده کنید.
  • اگر اسهال در بره حالت و رنگش شیری بود و شیر از بدنش خارج می‌شد. دو دز ۱۲ساعتی لینکومایسین و دگزامتازون استفاده شده و یک عدد قرص اوکسی البته قرص بعد پایان تزریق

با روش های زیر مانع از اسهال گوسفندی شوید

برای اینکه دام های شما به اسهال مبتلا نشود می‌توانید از روش های مختلفی استفاده کنید که مهمترین آنها ایجاد جایگاه تمیز و بهداشتی برای دام می‌باشد. مواظب باشید که هنگام ابتلا یک گوسفند به اسهال حتما آنرا قرنطینه کنید تا مانع از انتقال بیماری به دیگر دام ها شود.

  • واکسیناسیون میش ها ۳ تا ۴ هفته قبل از زایش با واکسن تب برفکی و قانقاریای عفونی
  • پشم چینی ناحیه پشت و قسمت پستان میش سه تا چهار هفته قبل از زایمان گوسفند
  • ضدعفونی بند ناف بره هنگام بدو تولد
  • شستشوی پستان قبل از دادن شیر آغوز به بره
  • دادن شیر آغوز کافی به بره برای بالا بردن مقاومت بدن بره
  • فراهم کردن جایگاه تمیز و بهداشتی برای بره تازه متولد شده
  • استفاده از پودر پارافرمالدئید یا آهک روی بستر بره تازه متولد شده
  • جدا کردن بره از میش بیمار
  • قرنطینه دام های تازه خریداری شده به مدت یک هفته
  • ضدعفونی کردن جایگاه میش قبل از زایش
  • چرا نبردن همزمان گاو و گوسفند با همدیگر
  • جدا کردن گوسفندان بیمار، ابتلا به اسهال و سقط از دیگر دام ها

برخی اوقات ممکن است اسهال به دلیل وجود علوفه های آلوده باشد که با تغذیه مناسب این مشکل رفع می شود.

برای درمان دامی که اسهال دارد چیکار کنیم؟

زمانی که گوسفندان شما و بره ها به اسهال مبتلا شده اند کافیه که خونسرد باشید. در این مواقع به دلیل کاهش میزان قابل توجهی از آب بدن گوسفند حتما باید به دام ها ویتامین بدهید. با خوراندن موارد زیر امکان خوب شدن دام وجود دارد.

پودر او آر اس جزو فراورده‌ای خوراکی است که در اسهالهای متوسط برای جبران آب و نمکهای از دست رفتهٔ بدن و پیشگیری از دهیدراسیون تجویز می‌شود. اوآراس محتوی قند (گلوکز) و الکترولیت (کلرید سدیم و پتاسیم) و گاه سیترات است و با توجه به وجود گیرنده‌های خاصی در روده که سدیم و گلوکز را همراه هم به داخل سلول وارد می‌کنند در دستگاه گوارش جذب می‌شود.

  • خوراندن ماست یا دوغ شیر
  • تزریق یک بار فلونکسین مگلومین به صورت هر ۱ سی سی برای دام به وزن ۲۰ کیلوگرم
  • خوراندن ویتامین آ-د ۳-دی
  • خوراندن پودر او-آر-اس

نکات مهم برای مقابله با اسهال گوسفندی

  • بره ها را زود از شیر نگیرید.
  • جدا کردن بره های تازه متولد شده در اوایل فصل زایش با اواخر فصل
  • رعایت بهداشت و فراهم کردن جایگاه مناسب برای بره تازه متولد شده
  • پرهیز از تغییر ناگهانی جیره غذایی دام
  • جلوگیری از وارد شدن استرس به دام
  • تزریق داروی ضد انگل به بره ها

 

5/5 - (1 امتیاز)

فهرست مطالب

‫134 نظرها

  1. سلام اقای دکتر کره هام از وقتی به دنیا میان یکی دو روز بعد اسهالی میشوند دل دل میزنند وبعد از چند روز میمیرند حسابی دارم ضرر میکنم چکار کنم؟

  2. سلام ببخشید یک بره داشتم دیروز عصر سالم بود و هیچ گونه مریضی و اسهالی نداشت صبح که شد دیدم مرده و اسهالی به رنگ تقریبا زرد داشت به نطرتون مشکل بره من چیه میترسم بیماریه یا چیز دیگه ای لطفا راهنماییم کنید

  3. سلام ببخشید یک بره داشتم دیروز عصر سالم بود و هیچ گونه مریضیو اسهالی نداشت صبح که شد دیدم مرده و اسهالی به رنگ تقریبا زدر داشت به نطرتون مشکل بره من چیه میترسم بیماریه یا چیز دیگه ای لطفا راهنماییم کنید

    1. سلام گوسفند من ابستن ۱ماه دیگه بچه میکنه اسهال گرفت هی میره کنار بیهال میشینه چیکار کنم خوب شه؟

  4. قابل توجه دوستان برای درمان بیماری اسهال فقط و فقط تتراسیکلین صبح اگه دیدید بره اسهال شده واسه 5تا10کیلو یک سانت بزنید هم میشه زیرجلدی بزنید هم عضلانی این دارو رو شب خوراکی بدید یا اگه قرص تتراسیکلین جلد قهوه ای قرص زرد ریزه دارید بدید فقط سعی کنید آب رو از بره تو این مدت دور کنید چون میلی به شیر خوردن ندارن فقط میچسپن آب میخورن که حالشونو بدتر میکنه

  5. من 2ساله که زدم تو کار دامداری تو این مدت کهره هام بعد از تولد اسهال میزنن چکار کنم؟طبیعی هست؟

  6. برایه اسهال یونجه خشک ۲۴ ساعت آب ندید و اندازه وزن حیوان اکسی یا همون هفت درد تزریق کنید

    1. اکس تتراسایکلین حیوان رو بی حال و به اسهال و استفراغ میندازه در بعضی موارد ، بهتره بروشور داروها به دقت مطالعه شود دیدم که میگم

  7. سلام دوستان
    یه توصیه دلسوزانه بهتون می کنم چون خودم تجربه کردم و حسابی ضرر کردم و ناراحت شدم ، خیلی کمکتون می کنه .
    هر وقت گوسفندتون اسهال شد بلافاصله و بدون فوت وقت اون رو پیش دامپزشک ببرین تا دوا و درمون مناسب بشه .
    من خودم یه میش داشتم چینی بود و دوقلو آبستن . به خاطر تغییر ناگهانی جیره به اسهال و اسیدوز معده دچار شد . بیست روز بهش انواع و اقسام داروهای خونگی و سفارش این و اون رو بهش دادم ولی هیچ فایده ای نکرد . از روغن مایع و جوش شیرین و نوشابه و ماست و دوغ و دمنوش گیاهی … تا انواع واقسام پودرهای محلول در آب که از داروخانه می گرفتم بهش دادم ولی هر روز حالش بدتر شد.
    روز بیست ویکم علی رغم وصل کردن سرم و تزریق آمپول و… نهایتا گوسفند تلف شد در حالیکه دوقلو آبستن بود . پنج میلیون ضرر کردم و پول دوا و دکتر هم از جیبم رفت . در حالیکه اگه همون روز اول گوسفند رو پیش دامپزشک می بردم مطمئنم الآن قضیه فرق می کرد .
    دکتر دامپزشک خیلی من رو سرزنش کرد و گفت اگه همون اول گوسفند رو می آوردی به راحتی درمان می شد ولی بعد از گذشت بیست ویک روز هم شکمبه گوسفند به خاطر اسدوز شدید از کار افتاده و هم خونش خیلی غلیظ شده .
    اگه می خواین به سرنوشت من و ضرر و زیان سنگین دچار نشین خواهش می کنم همون اولین روزهای بیماری گوسفند و یا دام خودتون حتما به دامپزشک مراجعه کنید و از روشهای درمان سنتی و من درآوردی این و آن به شدت دوری کنین و گرنه جز افسوس خوردن و پشیمونی چیزی نصیبتون نمیشه .

  8. سلام یه گوسفند ۳ ماهه دارم اسهال میره
    اسهالش شبیه آبه چی کنم خوب شه
    اولش هم اسهال میرفت
    تازه خوب شده بود نون خشک دادم بهش بازم اسهال میره چی کار کنم

  9. سلام یه گوسفند ۳ ماهه دارم اسهال میره
    اسهالش شبیه آبه چی کنم خوب شه
    اولش هم اسهال میرفت
    تازه خوب شده بود نون خشک دادم بهش بازم اسهال میره چی کنم

    1. به بره و گوسفندی که تازه از اسهال خلاص شده نباید نان و جو داد فقط یونجه سه چهار روز بعد یکروز در میان دسر مخصوص که دامداران به آن خوراک میگن باید داد مخلوطی از کاه شسته شده با آرد جو و کنستانتره و کمی نان ریز شده و نرم

  10. بره شیرخوار داری؟؟

    میخوای از بره شیر خواری که داری سود خیییلی خوب بدست بیاری؟؟????????

    دوست داری برای هر بره شیرخوار در کل سه ماه ۲۶۴۰۰۰ تومن خرج کنی و بعد از سه ماه حدود ۱،۵۰۰،۰۰۰ تومن سووود کنی…????????????????????؟؟

    به واتساپ من پیام بده…راهنماییت میکنم????????????????
    ۰۹۱۲۸۳۵۰۸۷۲

  11. برگزاری کلاس های غیر حضوری بیماری های گوسفند و بز

    در اینستاگرام ما را دنبال کنید

    VET.SHEEP@

    1. سلام . علتش اینکه خوراک تون تازه است و دام با اشتها همشو میخوره باید قبل از استفاده از خوراک هیدروپونیک دام تو واکسینه کنید تا دام پرخوری نکند

    2. محصولات هیدروپونیک و یا علوفه جات تازه چیده شده بهتره بعد از ده دوازده ساعت خورانده شود تا گازهای علوفه تازه خارج بشن

  12. برای استفاده کردن از تجربیات دامداران موفق و درمان دام خود ، به این شماره در واتساپ پیام دهید????????????????
    ۰۹۱۲۸۳۵۰۸۷۲

    گروه واتساپی دامداران موفق بهترین مکان برای استفاده از تجربیات سایردامداران و فروش دام شماست????
    ????????????????????????

  13. گوسفندم‌ اب زیاد خورده منم ندونستم علف دادم بعد اب را جلوش گذاشتم صبح بلند شدم گوسفند اسهال دارد شکمش پر از اب هست چکار کنم تا نمیره

  14. با سلام پروار بندی گوسفند دارم ،یک ماهی میشه این گوسفندها رو برای پروار بندی خریدم واکسن تب برفکی خورده اما واکسن های دیگو هنوز نزدم ، الآن دو تا شون اسهال هستش نمیدونم چکار کنم لطفا اگه کسی می دونه راهنمایی کنه

  15. سلام بنده یه گوسفندی دارم که زیادبهش جو داده ام الان اسهال داره درمانش را لطفا بفرمایید ممنون میشم

    1. یک روز درمیان باید حدود ۱۵۰ گرم جوی نرم شده با آب بهش بدی و یونجه با کیفیت

  16. سلام ی بره دو‌هفته ای دارم‌اسهال زرد رنگ داره با شیشه هم‌شیر میخوره مادر نداره مشکلش چیه ؟

    1. سلام یه بز دارم که الان اسهاله بهش نون دادم احتمال داره ک از نون باشه چون دوروز پیش هم اسهال بود دارو دادم خوب شد امروز ک دوباره بهش نون دادم دوباره اسهال شد

    2. اگه شیرخشک میدی حتما غلظتش کمه و از ۱۵ روز به بعد باید یونجه نرم پیشش بذاری باید بدونی از هر چندساعت چند سی سی شیر میدی و جاش هم باید گرم باشه

  17. سلام یه نر بزگ افشار دارم که بخاطر غذا دادن زید اسهالی شده و راه نمیره درمان سریعش چیه

  18. سلام آقای دکتر کهره داریم الان ۴ماهشونه اسهال سبزرنگ شدن واونوخ همراه بازور روز خیلی میزنن ناله میکنه علتش چیه وراه درمانش چیست باتشکر

    1. من هم یه بزغاله داشتم همین جوری بود اسهال شد بعد از خوراک رفت ناله زیاد میکردم شبش مرد

  19. سلام دوستان من یه بزغاله دوماهه دارم اسهال سبز داره و موقع اسهال کردن جیغ میکشه لطفا راهنمایی کنید

    1. من بزم وقتی اسهاله یه خورده تریاک به اندازه یه نخود میدم خوب میشه بهترین درمان اسهال دام

    1. نگران بیماری دام خود نباشید!!!!
      ????????????????????
      تماس بگیرید….
      ۰۹۱۲۸۳۵۰۸۷۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *