راه های افزایش سوددهی در پرورش گوسفند

زمان مطالعه: 2 دقیقه

هدف اصلی از پرواربندی گوسفند در ایران تولید دام بیشتر و در نتیجه گوشت بیشتر است. به همین دلیل افزایش میزان باروری میش ها و تعداد بره ها در میزان سود دهی و افزایش برگشت سرمایه برای دامدار بسیار حائز اهمیت است. به همین دلیل پرورش دهنده های گوسفند برای کسب سود بیشتر باید به مساله تولید مثل بسیار توجه کنند.

مدیریت تولید مثل مهم ترین مساله برای افزایش سوددهی در پرواربندی است.

⚪️راهکار افزایش سوددهی گوسفندان

یکی از راهکارهای افزایش سود دهی، افزایش توان باروری قوچ ها است زیرا موجب می شود که دامدار به تعداد قوچ کمتری در گله نیاز داشته باشد که کاهش هزینه های نگهداری از آن ها را در پی دارد و این مساله باعث برگشت سریعتر سرمایه خواهد شد. همچنین افزایش توان باروری و درصد چند قلوزایی در میش ها نیز موجب افزایش تعداد بره های متولد شده و سود بیشتر می شود.

⬅️یکی از روش های نوین برای افزایش سود آوری پرورش گوسفند، به کارگیری روش اصلاح ژنتیکی است. در این روش هدف تولید گوسفند هایی با نژاد و صفات برتر حاصل از جفت گیری قوچ های نژاد برتر با میش های گله می باشد.

⬅️اما به جزء روش اصلاح ژنتیکی روش های دیگری مانند به کارگیری داروهای تنظیم کننده زمان فحلی و جفت گیری گوسفند نیز برای کنترل و تغییر تولید مثل در جهت افزایش سودآوری وجود دارد. از مهمترین داروهای کنترل کننده می توان به سیدر، اسفنج و رگولین اشاره کرد.

⚪️کاربردهای داروهای تنظیم کننده زمان فحلی و جفت گیری گوسفند

  1. تنظیم تاریخ جفت گیری و زایمان میش ها به گونه ای که بره ها در گران ترین فصل سال برای فروش آماده باشند.
  2. افزایش تعداد دفعات زایش و کم کردن فاصله زمانی بین دو زایش
  3. افزایش درصد بارروری بره ها
  4. افزایش توان بارروری قوچ ها
  5. تنظیم کنترل شده زایش در جهت فروش بره در تمامی طول سال
  6. پایین آوردن سن باروری بره ها

⚪️عوامل موثر در جفت گیری

عوامل بسیاری بر الگوی جفت گیری موثر هستند. برخی عوامل پیش از زمان جفت گیری مانند مرحل شیردهی و وضعیت بدنی قوچ ها باید در نظر گرفته شود. می توان زمان جفت گیری را پس از ورود قوچ به گله را به گونه ای تنظیم کرد که زودتر اتفاق بیفتد.

⚪️نکات مهم برای برای کوتاه کردن زمان جفت گیری

  • وجود میش هایی که زودتر از زمان جفت گیری طبیعی به جفتگیری پاسخ می دهند.
  • زمان زایش در فصل قبل زودتر بوده باشد.

⬅️همچنین عواملی همچون زایش دیرتر از زمان طبیعی در فصل قبل، وجود تعداد زیاد بره های ماده بالغ نشده و مشکلات عفونی و تغذیه ای از عوامل تاثیر گذار بر جفت گیری دیرتر از موعد هستند.

 

Rate this post

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *