علل ایجاد زخم دهان در دام

زمان مطالعه: 4 دقیقه

پرورش گوسفند زنده و دام های دیگر تنها به معنای افزایش وزن دام، افزایش تعداد بره ها، بزغاله ها و گوساله نیست برخی اوقات ممکن است دام ها بر اثر بیماری بمیرند. انواع بیماری ها در بین دام ها شیوع دارد که هر کدام از آنها با بروز علائمی از خود نشان داده می‌شوند و شما با داشتن اطلاعات دقیق از بیماری می‌توانید نسبت به درمان آن اقدام کنید. زخم دهان در دام یکی از نشانه ها و علائمی از بیماری های تب برفکی، اکتیما، طاعون است و با همه گیر شدن گله ممکن است باعث مرگ و میر دام ها و آسیب اقتصادی به شما شود.

اگر به دامداری مشغول هستید قطعا با بالا بردن دانش خود و خواندن مقالات مختلف در زمینه انواع بیماری های گوسفندان، گاو و بزها می‌توانید مانع از بروز خسارات زیاد شوید. البته در این بین با دانستن نژادهای برتر در بین گوسفندان و دیگر دام ها می‌توانید باعث تولید مثل بیشتر در دام ها شوید.

زخم دهان در دام و خطرات آن

ایجاد زخم های مختلف در ناحیه لب و دهان دام می‌تواند بر اثر بروز بیماری های مختلف و نوعی ویروس باشد که اگر به زودی درمان نشود حتی تمامی گله را در بر بگیرد. با اینکه بیشتر مواقع زخم ناحیه دهان دام خوب می‌شود اما اگر نشانه و علائمی از بیماری های خطرناک چون اکتیما است ممکن است دام های دیگر را نیز در بر بگیرد.

زخم دهان دام و کاهش وزن شدید

به دلیل اینکه زخم های ناحیه لب و دهان باعث اذیت شدن دام به هنگام خوردن علوفه و مواد دیگر می‌شود مسلما با کاهش شدید وزن دام ها مواجه خواهید شد. بنابراین خیلی مهم است زودتر بیماری را درمان کنید.

هر روز تمامی دام ها را چک کنید و از وضعیت سلامت آن مطلع شوید

برخی اوقات به علت سهل انگاری و نداشتن اطلاعات کافی در زمینه بیماری دام ها ممکن است با بروز بیماری حتی شاهد مرگ و میر دام های خود شوید. بنابراین بهتر است دانش خود را در زمینه دام ها بالا ببرید و هر روزه نسبت به چک کردن وضعیت سلامت دام ها مطمئن شوید.

برخی اوقات چک کردن ظاهر دام می‌تواند به شما کمک کند که سریعا بیماری را درمان کنید. قطعا زخم دهان در دام هم جزو بیماری هایی است که با مشاهده ظاهر دام کاملا می‌توانید مطلع شوید که دام به بیماری خاصی مبتلا شده است.

زخم دهان به معنای بروز یکی از بیماری های خطرناک در دام هاست

وقتی به میان گله گوسفندان و دیگر دام ها می روید در صورت مشاهده زگیل هایی در ناحیه لب و دهان دام حتما آنرا با دامپزشک در میان بگذارید. اکثرا زخم دهان جزو علائم بیماری تب برفکی، طاعون، اکتیما، مسمومیت با اوره است اما در این بین ممکن است کمبود ویتامین هایی چون A و C باعث بروز چنین مشکلی شود.

زخم دهان در تب برفکی با تب شدید و کاهش وزن دام همراه است

زخم در تب برفکی با بروز وزیکولهایی ایجاد می شود که پاره شدن آن به معنای بر جای ماندن زخم در دهان دام می شود. برخی اوقات چنین زخم هایی به شکل بدتر و شدیدتر در ناحیه سم ها و پستان ها رخ می دهد که بروز زخم در ناحیه پا حتی ممکن است منجر به لنگش دام شود.

می توانید مقاله زیر را هم مطالعه نمایید:

در صورت ابتلای دام به تب برفکی چه اقداماتی باید انجام داد؟

ایجاد زخم در ناحیه لب و دهان ممکن است نشانه بیماری اکتیما واگیر دار باشد

یکی از عوارض بیماری ایجاد زخم های دهانی که به صورت پرولیفراتیو و تزایدی یا اصلاحا گل کلمی قابل مشاهده هستند. این زخمها معمولا محدود به دهان هستند اما ممکن است به دلیل مکیدن پستان مادر توسط نوزاد نیز در این ناحیه ایجاد شوند.

اکتیما نوعی ویروس می باشد که پاراپاکس ویروس از خانواده پاکس ویریده می باشد و معمولا باعث بیماری و ایجاد خراش در اطراف لب های دهان گوسفند می شود و همین عامل باعث می شود در تغذیه گوسفند دچار مشکل شوید. زخم های ناحیه دهان ممکن است محلی برای تجمع مگس ها و بروز بیماری میاز شود.

می توانید مقاله زیر را هم مطالعه نمایید:

راه های درمان بیماری اکتیما یا اورف گوسفندان

بیماری PPR یا طاعون جزو بیماری های ویروسی خطرناک است

این بیماری این زخم ها معمولا به صورت سر سنجاقی بوده و عوارض عمومی و سیتماتیک نیز به دنبال آن ایجاد می شود.

می توانید مقاله زیر را هم مطالعه نمایید:

چگونگی پیشگیری و درمان بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک

کمبود ویتامین های ضروری

گاهی ممکن است کمبود ویتامین هایی چون ویتامین A و C نیز موجب ایجاد زخم دهان در دام شود. در طیور این مساله بیشتر ناشی از کمبود ویتامینی A است.

عوامل زیادی ممکن است موجب زخم های دهانی در دامها شود. برای مثال مسمویت با اوره می تواند عوارض دهانی را در دامها ایجاد کند.

نتیجه گیری :

معمولا اغلب دامداران به محض مشاهده زخم های دهانی فکر می کنند که دام مبتلا به بیماری تب برفکی شده است. اما واقعیت این است که زخم های دهانی می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد که تنها پس از بررسی های کامل و دقیق قابل تشخیص و درمان است.

Rate this post

فهرست مطالب

‫30 نظرها

  1. سلام یکی از بره هام لبش یه چیزی شبیه زگیل زده ورنگش سیاه است میکنم خون میاد لب دوسه تا دیگه هم زده.

  2. بره بزغاله اطراف دهانشان زخم داره و چندتا آنها تلف شدن نوع دارو درمان این بیماری را لرایم بنویسید ممنونم

    1. دامپزشک ببرید از نزدیک چک کند و پنی سیلین سه به سه برای همه موارد خیلی خوب جواب میده و خود لب باید بامواد ضد عفونی یا ابغوره هر روز بمالید تا خوب بشه

  3. سلام.بره های شیرخوارمون دهان هاشون آف زده.مادرهاشونم سینه هاشون زخم شده.به نظرتون بخاطرآزوقه زیادنیس.بعضی هاشون هم هنگام مدفوع کردن درددارن وسروصدامیکنن لطفاراهنماییم کنید.

  4. بره شیرخوار لثش باد کرده اومده رودندوناش خون میاد .چیکار باید بکنم .ممنون راهنمای کنید

  5. سلام
    گوسفند دارم داخل دهانش غذا می ماند و تا حالا چند براش خالی کردم وبه شدت وزن کم می کنه راه درمان چیست ؟
    ممنون دار شما دوست عزیزم میشم جواب بده
    شماره تماس ۰۹۱۳۶۵۸۳۸۶۸

  6. سلام
    گوسفند دارم بغل دهانش خوراک می ماند وبه شدت وزن کم کرده
    تا حالا چند بار براش خالی کردم ولی باز هم داخل دهانش غذا هست راه درمان آن چیست
    ممنون دار شما میشم جواب بدید
    ۰۹۱۳۶۵۸۳۸۶۸

  7. گوسفندم کرم داشت لبش رفته بعدباسم زدیم توی کرمهاش همه ازسوراخ اومدن بیرون الان هم همش خون میادش لبش خودشومی خوارونه یاغذامی خوره

  8. سلام گوسفند دارم کف می کنه و اب دهانش سرازیره هیچی نمی خوره یه رهنمایی میکنید دوستان ممنون

  9. سلام دوست عزیز.کرم هارو با موچین در بیاراگه قابل در اوردن هستند اگه هم نشد با سم مکتومیل جاهایی ک زخم و کرم زده با پنبه چرم کن.یا داخل شیشه پاکن بریز و بزن دلیل کرم هم مگس هستش وقتی ک سم بزنی ن مگس میشه و ن کرم زنده میمونه میفته بیرون..این متن ها بر اساس تجربه شخصی ک داشتم میگم

  10. سلام.اگه ب موقع با پنبه و روغن سوخته ماشین چرب کنین همون روز اول خشک میکنه و نمیزاره زخم سر باز کنه.و برای زخم ادرار خودگوسفند هم خوبه ضدعفونی میکنه برای تب برفکی مخصوصا این نسخه بکار میره….و کف سم گوسفند را هم داخل اب و اهک تازه بزنین میکروب کش هست فقط ب پوست نرسد

  11. درکشور ما متاسفانه برای پرورش دام هیچگونه پشتیبانی اطلاعاتی و خدماتی از طرف دولت.نمیشود

  12. سلام بره شیری دهن جوشی گرفته روی لثه اش دونه قرمزه هسته و کف از دهنش میاد و میمیرند کسی بلد نیسته راه درمانش چیه

    1. باید رب انار یا آب ترشی تا یک هفته به همانجا بمالید و اگه این کار کنی جای نگرانی نیست و بعد واکسن تب برفکی و آبله هم بهش بزن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *