علل بروز بیماری پیکا در گوسفندان

زمان مطالعه: 2 دقیقه

علل بروز بیماری پیکا در گوسفندان

بیماری پیکا (pica) یکی از بیماری های دامی است که ناشی از انحراف تغذیه ای دام است. در این حالت دام هر چیزی می خورد. بیماری پیکا به دلیل کمبود عواملی مانند سدیم، مس و کبالت در خوراک دام ایجاد می شود.

دامی که به بیماری پیکا مبتلا باشد اشتهایی بسیار زیاد و غیر عادی دارد که این حالت در بیماری اسیدوز نیز مشاهده می شود. اشتهای بیش از حد از علائم دیگر بیماری های دردناک یا بیماری های اختلال عصبی مانند هاری و استونمی نیز می باشد.

اگر بیمار به دلیل کمبود مس و یا کبالت در خوراک خود دچار بیماری پیکا شده باشد می توان با افزودن مواد حاوی این عناصر درمان این گوسفندان را شروع کرد. در صورتی که دام به دلیل کمبود سدیم به بیماری پیکا مبتلا شده باشد بهترین روش درمان افزایش نمک در خوراک این دام ها است.

گوسفندانی که به علت ابتلا به بیماری هایی مانند هاری و استونی علائم پیکا را دارند باید تشخیص و درمان بیماری آن ها را سریعتر آغاز کرد.

همانطور که گفته شد یکی از اصلی ترین علل بروز بیماری پیکا کمبود عناصر معدنی می باشد. بهترین راهکارهای درمان دام های مبتلا به پیکای ناشی از کمبود مواد معدنی:

  • بررسی میزان مس موجود در بدن

  • آجر ليسيدنی ملاس‌دار

  • استفاده از افزودنی های مخصوص در خوراک دام

علل بروز بیماری پیکا

بهترین درمان برای بیماری پیکا پیشگیری از بروز آن در دام ها است. با رعایت توصیه های غذایی که در ادامه می بینید می توانید تا حد زیادی دام های خود را از ابتلا به این بیماری محافظت کنید.

  • برای تامین میزان کافی عنصرهای کلر و سدیم در خوراک گوسفندان باید از سنگ های لیسیدنی مخصوص استفاده کرد. توصیه می شود این سنگ ها را دور از منبع آب قرار دهید تا گوسفند در مصرف آن ها زیاده روی نکند.
  • برای تامین مس مورد نیاز برای گاوها می توانید مکمل‌های حاوی مس را به میزان 10 میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم ماده خشک به خوراک آن ها اضافه کنید.
  • برای پیشگیری از کمبود عنصر کبالت در دام می توانید مکمل‌های حاوی کبالت را به میزان 1 میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم ماده خشک به خوراک آن ها اضافه کنید.

یکی از بهترین روش ها برای پیشگیری و درمان بیماری پیکا استفاده از بلوک های لیسیدنی است این بلوک ها انرژی متابولیسمی مورد نیاز دام را تامین کرده و بسیار خوش خوراک هستند. دامدار می تواند این بلوک ها را به آسانی تهیه کرده و در دسترس دام های خود قرار دهد. این بلوکهای لیسیدنی فواید درمانی بسیاری از جمله پیشگیری و درمان پیکا، پیشگیری از بروز بیماری های متابولیکی کم خونی ، درمان جفت ماندگی در زایمان و تامین عناصر معدنی مورد نیاز دام به میزان کافی نیز دارند.

Rate this post

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *