مدیریت تغذیه در پرورش گوساله های شیری

زمان مطالعه: 3 دقیقه

مدیریت تغذیه در پرورش گوساله های شیری

یکی از اصلی ترین روش های پرورش گاو  و افزایش سوددهی در گاوداری ها تغذیه برنامه ریزی شده گوساله های شیری برای مبدل کردن آن ها به تلیسه های پر شیر و سود آور است.. گوساله های شیری در روزهای ابتدایی تولد دستگاه گوارش ضعیفی دارند و بخش های شکمبه و نگاری آن ها غیرفعال و کوچک است.

به دلیل ضعیف بودن سیستم گوارشی گوساله ها در روزهای ابتدایی تولد افزودن پروتئین ، ویتامین ها و مواد پرانرژی در تغذیه دام ها امری ضروری می باشد.

گوساله های تازه متولد شده به دلیل غیر فعال بودن شکمبه فاقد آنزیم های لازم برای هضم پروتئین های گیاهی هستند و به همین دلیل قادر به هضم این پروتئین های گیاهی نیستند. در این مرحله باید با خوراندن آغوز تخمیر شده، شیر کامل و همچنین جایگزین های مناسب شیر  نیازهای تغذیه ای دام را تامین نمود. پس از کامل شدن شکمبه  و نگاری گوساله می توان تغذیه آن ها با پروتئین های گیاهی را شروع کرده و تا زمان شیرگیری ادامه داد.

گوساله های تازه متولد شده به دلیل فقدان آنزیم های لازم برای هضم نشاسته و مواد قندی همچون ساکاروز قادر به هضم این مواد نیستند.  همچنین این گوساله ها آنزیم های لازم برای هضم چربی های غیر اشباع مانند روغن ذرت، روغن سویا و … نیز ندارند.

گوساله های شیری آنزیم های لازم برای هضم مواد دارای چربی اشباع مانند شیر، پیه و … را دارند و به همین دلیل تغذیه گوساله های تازه متولد شده با مواد دارای چربی اشباع بلامانع است.

بهترین مواد تغذیه ای برای گوساله های تازه متولد شده مواد پرانرژی موجود در شیر یعنی قند و چربی آن است. در دو هفته ابتدایی تولد باید گوساله به میزان کافی از مواد پر انرژی تغذیه شود زیرا رشد و سلامت گوساله در این دو هفته بسیار پراهمیت است.

رشد مناسب گوساله دراین دو هفته موجب تکامل دستگاه گوارشی آن ها شده و در پایان این دو هفته گوساله توانایی هضم نشاسته را به دست خواهد آورد. به تدریج گوساله قادر به هضم قندهای پیچیده تر و چربی های غیر اشباع نیز خواهد بود.

ویتامینهای ضروری:

تکامل و رشد شکمبه گوساله به زودی توانایی هضم مواد غذایی پیچیده و مختلف را برای دام ایجاد خواهد کرد. گوساله برای رشد به ویتامین های ضروری محلول در آب مانند ویتامینB  وB12 ، اسید فولیک، اسید پانتوتنیک، بیوتین، کولین، ریبوفلاوین ، نیاسین و پیرودکسین B6 به شدت نیاز دارد.

ویتامین های حیاتی و مورد نیاز گوساله در آغوز مادر و شیر جایگزین استاندارد به میزان کافی وجود دارد. ویتامین های محلول در چربی A، D و E نیز از دیگر ویتامین های ضروری برای سلامت و رشد گوساله در دو هفته پس از تولد است اما آغوز مادر حاوی میزان کافی از این ویتامین های محلول در چربی نمی باشد.

برای تامین ویتامین های مورد نیاز گوساله به اندازه کافی آغوز تخمیر شده و شیرهای جایگزین که دارای مقدار بیشتری از این ویتامین های ضروری هستند به آن ها خورانده شود زیرا این مواد جایگزین دارای میزان زیادی از ویتامین های A، B و E لازم برای رشد گوساله ها می باشد.

یکی دیگر از مواد ضروری برای رشد گوساله های شیری مواد معدنی می باشند. شیر کامل، آغوز تخمیر شده و شیر جایگزین دارای درصد زیادی از این مواد معدنی حیاتی هستند. یکی از عناصر معدنی مهم برای رشد گوساله ها عنصر سلنیوم می باشد.

اگر گاوهای مادر پیش از تولد گوساله به خوبی تغذیه نشده باشند درصد کافی از عنصر سلنیوم را در شیر خود نخواهند داشت و در این حالت ممکن است گوساله دچار کمبود سلنیوم شود. برای رفع این مشکل می توان درصد عنصر سلنیوم را در بدن گوساله با خوراندن مکمل های لازم به گوساله افزایش داد.

آب:

یکی دیگر از حیاتی ترین مواد تغذیه ای برای رشد گوساله آب می باشد. آب نقش بسیار مهمی در سوخت و ساز بدن دام و عملکرد مناسب شکمبه، دستگاه گوارشی، توانایی هضم و جذب مواد تغذیه ای و توانایی دفع مواد زاید دارد.

وجود آب سالم و کافی برای رشد دام های تازه متولد شده بسیار حائز اهمیت است. آب های ناسالم می تواند منجر به بیماری و کاهش رشد گوساله های شیری شود. نیاز گوساله های شیری به مصرف آب کافی و سالم با توجه به نوع تغذیه دام، میزان نمک مصرفی، خوراک خشک، محیط و دمای آغل متفاوت می باشد.

Rate this post

فهرست مطالب

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *