فایده از شیرگرفتن زودهنگام گوسفند و بره

زمان مطالعه: 4 دقیقه

برای همه دامپروران تعداد گوسفندان، میزان رشد آن ها و مقدار شیردهی بسیار مهم می باشد. بنابراین به دنبال راه هایی می باشند تا بتوانند به سود بیشتری در این زمینه دست پیدا کنند. با توجه به نکاتی که باید رعایت شود می توان به گوسفندان و بره هایی سالم دست پیدا کرد. شما هم می توانید جهت خرید گوسفند زنده و اطلاع از قیمت ها با شماره های مندرج در سایت تماس حاصل نمایید. لایوشیپ عرضه کننده انواع دام زنده و سالم با سابقه طولانی در خدمات شما عزیزان می باشد.


دامدارانی که گله های بزرگ گوسفند دارند دارای بره های زیادی هم می باشند. این دامداران می دانند بزرگ شدن سریع بره ها برای آن ها نفع بسیار زیادی را دارد و با از زود گرفتن از شیر می توانند هم شیر دهی بالای گوسفند و هم رشد سریع بره را داشته باشند. در ادامه به بررسی فایده از شیرگرفتن زودهنگام گوسفند و بره و مزیت های این موضوع می پردازیم.

مزیت از شیرگرفتن زودهنگام گوسفند و بره

شاید در نظر برخی از افراد جدا کردن بره از مادر کار درستی نباشد ولی باید این موضوع را در نظر بگیرید که نگه داشتن بره و مادر در مدت طولانی اثر بدی را برای دو طرف به دنبال خواهد داشت. صاحبان گوسفندان با این کار می توانند سود بیشتری را هم ببرند. در ادامه می توانیم موارد زیر را برای این کار عنوان نماییم.

1) آماده کردن سریع تر گوسفند جهت آبستن

بیشتر افراد بره ها را سریع تر از بقیه گوسفندان جدا می کنند تا مجدداً گوسفندان آبستن شوند. با این کار زمان بارداری و زایمان دو گوسفند کوتاه تر خواهد شد و بالطبع سود بیشتری را هم نصیب صاحب گله می نماید.

2) بالا بردن وزن بره ها

از تاثیرات مهم در زمان از شیرگرفتن زودهنگام گوسفند و بره به دلیل بالا بردن وزن بره ها می باشد. از مهم ترین اثرهای آن را می توان بالا رفتن وزن بره دانست. دامداران با علم به این موضوع می توانند بره ها را زودتر از شیر گرفته تا آن ها سریع تر رشد کنند و به بلوغ برسند. وقتی بره ها در زمانی کم بزرگ شوند و به بارداری و شیردهی برسند می توانند سود بالایی را بدهند. پس روش جداسازی بره ها از مادرشان و تبدیل آن ها به گوسفندی بالغ جهت استفاده از شیر یا گوشت بسیار روش بهینه ای می باشد.

3) فروختن شیر و بالا رفتن سود

از سایر فایده های از شیرگرفتن زودهنگام گوسفند و بره استفاده کردن از شیر بیشتر می باشد. صاحبان گله با جدا کردن بره از مادر شیر گوسفند را گرفته و با فروش آن سود بیش تری را دریافت می کنند. این نکته هم مهم است که دوشیدن شیر گوسفند در برابر با مکیدن بره از اثرات بد کم تری را برای گوسفند خواهد داشت و به همین دلیل در این زمان سعی بر این است که شیر آن به فروش برسد.

نحوه از شیرگیری بره 

از شیرگرفتن زودهنگام گوسفند و بره به این معنی می باشد که از این به بعد غذای بره از شیر به علوفه یا کنسانتره تغییر نماید. این تغییرات به ضرر آن ها نمی باشد. البته باید دقت نمود که برای کاهش استرس بره و مادر به صورت جداگانه نگه داری شده و به صورت جداگانه هم تغذیه شوند. در مواردی که بره و گوسفند در کنار هم هستند و مادر نمی تواند به بره شیر بدهد استرس ایجاد می شود.

خصوصیات بهترین مکان جداسازی دام

بهترین مکان در زمان از شیرگرفتن زود هنگام گوسفند و بره مکانی می باشد که با میله و یا نرده از بقیه فضا جدا شده باشد تا بره ها را جدا نگه داری نماید. در این مدل نگه داری استرس بین بره و مادر از بین می رود زیرا می توانند یک دیگر را ببینند ولی دسترسی به هم کم است. باز هم بهتر است که در مکانی جدا از آغل بره ها را نگه داشت که به هزینه بالاتری جهت جداسازی نیاز می باشد.

نکات مهم در از شیرگرفتن زود هنگام گوسفند و بره

اگر می خواهید در فرآیند از شیرگرفتن زودهنگام گوسفند و بره با مشکلی روبه رو نشوید باید یکسری از نکات را رعایت کنید که در ادامه مواردی از آن را یادآوری خواهیم کرد.
تهیه کردن علوفه و کنسانتره مرغوب
اگر می خواهید فایده های از شیرگرفتن زودهنگام گوسفند و بره را داشته باشید باید کنسانتره ای مرغوب را تهیه و در مکانی مناسب آن را نگه داری نمایید. ممکن است بره تازه جدا شده از کنسانتره تغذیه نکند و باقیمانده آن در آغل بماند که باید صاحب گله به این نکته توجه کرده و کنسانتره قدیمی را برداشته و جدید و نو بیاورد.
وارد شدن بره به گله
بعد از آن که بره توانست از کنسانتره تغذیه کند می تواند به گله وارد شود. زمانی که بره به گله وارد می شود می تواند در بازار به عنوان گوشت یا گوسفند شیرده آماده کار شود.
دقت به وزن بره قبل و بعد شیرگیری
در زمانی که تصمیم به جدا کردن بره و مادر از هم شدید باید وزن بره را دقت نمایید. بره نباید با این جدایی وزن خود را از دست بدهد. ممکن است کم شدن وزن در هفته اول عادی باشد ولی با شروع به تغذیه می تواند وزن عادی خود را به دست بیاورد.
دقت به سن بره در زمان از شیر گرفتن
هر چقدر هم که از شیرگرفتن بره از مادر پراهمیت باشد ولی نباید قبل از سن 5 الی 6 ماهگی بره انجام گیرد. دامپزشکان می گویند که بره ها تا سن شش ماهگی باید از شیر مادر تغذیه کنند و بعد از آن جدایی صورت گرفته و تغذیه بره ها را با کنسانتره و علوفه شروع کنند زیرا که مواد مغذی در شیر مادر برای بره ها تا 5 الی 6 ماهگی برای آن ها نیاز است.

Rate this post

فهرست مطالب

‫4 نظرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *