فواید جگر سفید

فواید جگر گوسفندی
زمان مطالعه: 5 دقیقه

کمتر کسی وجود دارد که هنگام عبور از جگرکی هوس یک سیخ جگر و دل نکند. یک غذای کاملا عالی و خوشمزه که آب از دهان هر کسی سرازیر می‌کند. جگر گاو، گوساله، گوسفند و بز بعنوان یک غذای عالی در کشورهای مختلف جهان محسوب می‌شوند که در فروشگاه ها و قصابی ها فروخته می‌شود. جگر بعنوان بزرگترین غده در بدن شناخته می‌شود که فعالیت های سوخت و ساز بدن چون گوارش را برعهده دارد. خیلی از ما هنگام خرید جگر سردرگم می‌شویم زیرا دو نوع جگر سفید و سیاه در بازار موجود است که هر کدام از آنها خاصیت هایی زیادی برای شما دارند.

جگر سیاه و سفید دام سرشار از آهن، ویتامین آ، ویتامین‌های گروه ب بخصوص ب۶‎، ب۱، ب۲ و ب۱۲ و روی است که می‌تواند برای کم خونی، تقویت حافظه، تقویت بینایی و چشم، افراد عصبی بسیار مفید باشد.

⚪️چه تفاوتی بین جگر سفید و سیاه وجود دارد؟

ریه یا شش دام نام دیگر جگر سفید است که می‌توانید با پخت آن یک غذای سالم را میل کنید. کبد هم نام دیگر جگر سیاه است که حاوی ویتامین های ب، آهن، روی و آ است.

  1. جگر سفید درصد چربی کمتری نسبت به جگر سیاه و گوشت قرمز دارد.
  2. درصد پروتئین و چربی جگر سفید نسبت به جگر سیاه و گوشت قرمز کمتر است.
  3. درصد کلسترول جگر سفید نسبت به جگر سیاه و گوشت قرمز بیشتر است.
  4. آهن موجود در جگر سیاه نسبتا دو یا سه برابر گوشت گاو است در صورتی که در جگر سفید آهن کمتری وجود دارد.

⚪️مواد مغذی در جگر سفید ( شش یا ریه ) گوسفند و گاو

در جگر سفید میزان کالری و پروتئین بالایی وجود دارد و می‌تواند بعنوان یک غذای سالم مورد استفاده قرار گیرد. مواد مغذی زیادی در جگر سفید وجود دارد که باعث شده است امروزه طرفداران زیادی داشته باشد بخصوص اینکه بخواهید بین جگروز یا همان جگرپرده درست کنید.

جگر سالم

کباب جگر یکی از غذاهای مورد علاقه ایرانی هاست

شاید حداقل یکبار هم کباب جگر گوسفندی یا گاو را امتحان کرده باشید، به دلیل محبوبیت کباب جگر در بین ما ایرانی ها خرید آن زیاد است. البته قبل از اینکه با دوستان خود به خوردن کباب جگر سفید مشغول شوید بهتر است خواص و مضرات جگر سفید را مطالعه کنید و اگر دچار چربی خون یا مشکلات مربوط به قلب هستید، به اندازه محدود جگر بخورید.

⚪️با خواندن فواید جگر سفید حتما هوس کباب کردن جگر به سرتان می‌زند

جگر سفید حاوی ویتامین های آ، گروه ب و آهن و روی است از این رو بعنوان یک غذای مغذی پر از ویتامین ها و کالری محسوب می‌شود.

باعث تقویت حافظه و مغز می‌شود و برای افراد عصبی مفید است

ویتامین B برای تقویت سیستم عصبی و مغز مفید است و در صورت کمبود ویتامین B1 علائمی چون خستگی و کم اشتهایی، یبوست، عصبی بودن، سو هاضمه، سردرد، گیجی، کمبود وزن، ضربان قلب و زود رنجی گریبان گیر شما می‌شود.

خوردن جگر باعث درمان کم خونی می‌شود

در صورتی سن شما از 50 بیشتر شد است بدنتان به میزان بیشتری از ویتامین نیاز دارد. با کمبود ویتامین B12 موجب کم خونی، تخریب اعصاب و کمبود حافظه می‌گردد از این رو بهتر است با خوردن جگر گوساله، ماهی آزاد، فیله گوساله، تخم‌مرغ.شیر سویا باعث جبران ویتامین ب 12 شوید.

درمان کم خونی با خوردن جگر سفید

وجود ویتامین A در جگر باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود

ویتامین آ یا ریتنول یکی از ویتامین های ضروری بدن است که باعث بهبود بینایی، دفاع از بدن و سلامت پوست شما می‌شود از این رو خیلی مهم است بدن شما به مقدار نیاز ویتامین آ دریافت کند. در صورت کمبود ویتامین آ عملا فرد دچار خشک شدن قرنیه چشم، دیر درمان شدن زخم می شود.

از منابع مهم ویتامین آ می‌توان به جگر گوساله، جگر مرغ، جگر گاو، پنیر، زرده تخم‌مرغ، کره تازه، قلوه، در سبزیجات، جعفری، کدو، اسفناج، کاهو و شاهی و در میوه‌ها، خربزه، گیلاس، موز، خرما، هلو و پرتقال اشاره کرد.

⚪️مصرف بیش از حد جگر سفید چه ضررهایی دارد؟

جگر سرشار از ویتامین آ و مس است در صورت مصرف بیش از حد جگر امکان مسمومیت هیپرویتامینوز آ و مسمومیت مس در انسان ها وجود دارد.

اگر دچار بیماری قلبی هستید حتما در خوردن جگر رعایت کنید

با وجود ویتامین ها و پروتین زیاد در جگر به همان میزان حاوی کلسترول زیاد است، همانطور که می‌دانید کلسترول برای بیماران قلبی سم است پس اگر بیماری قلبی دارید حتما رعایت کنید.

️⚪️حتما از جاهای معتبر جگر دام را خریداری کنید

جگر سفید دارای چربی کمی است اما خوردن زیاد آن ممکن است به افزایش کلسترول منجر شود و به همین دلیل در خوردن آن باید تعادل را رعایت کرد. برای تهیه جگر سفید سالم و مرغوب بهتر است گوسفند زنده مورد تایید دامپزشکی و شهرداری را تهیه نمایید تا گوشت تازه و سالمی مصرف کنید.

خرید-جگر-از-مراکز-معتبر

بیماری کپلک جگر گوسفندی

بیماری کپلک گوسفندی با وجود نوعی کرم داخل جگر گوسفند باعث لاغری، کم خونی، اسهال گوسفند می شود از این رو برای درمان بیماری کپلک گوسفندان باید به آن داروی ضد کپلک بدهید.

درمان بیماری کپلک جگر گوسفندی

⚪️نحوه پخت جگر سفید به چه صورت است؟

خوراک جگر سفید یکی از غذاهای خوشمزه است که نحوه پخت آن آسان است.

  1. جگر سفید را به قطعات کوچک بریده و قسمت های اضافی آن را جدا کرده و حسابی می شوییم تا خون آن کاملا خارج شود .
  2. سپس جگر سفید را در قابلمه ریخته و روی حرارت قرار می دهیم تا آب آن به جوش آید و کف جگر خارج شود .
  3. دوباره جگرها را شسته و با کمی آب و یک عدد پیاز روی حرارت قرار می دهیم تابه مدت یک ساعت و نیم بپزد .
  4. یک عدد پیاز بزرگ را خلالی خرد کرده و در کمی روغن تفت می دهیم . سپس سیر نگینی شده را نیز اضافه کرده و تفت می دهیم .
  5. یک عدد فلفل دلمه ای و یک عدد فلفل سبز تند را نیز نگینی خرد کرده و به پیازها اضافه می کنیم .
  6. اجازه می دهیم خوراک جگر سفید ما به مدت 15 دقیقه دیگر روی حرارت بماند و به روغن بیفتد و بعد از روی حرارت برداشته و در ظرف مورد نظر می ریزیم .
  7. خوراک جگر سفید را تزئین کرده و از خوردن آن در کنار خانواده لذت ببرید .

Rate this post

فهرست مطالب

‫30 نظرها

  1. به خدا که هر چی قدیمی ها میخوردن و میگفتن بهتر بود زمان اونا همه چیز رو میخوردن والا جگر سفید هر چی باشه از فلافل و پیتزا این همه فست فود که مردم میخورن بهتره

  2. من دست چپم ازآرنج تا مچ دستم درد میکنه بهم گفتن جگر سفیدرو چرخ کنم بذارم روش میخواستم ببینم تاثیری داره یانه؟

  3. سلام من جگر سفید را اول با چربی و خوش گوشت گوسفند میپزم حدود ۲۰دقیقه می ریزم تو ابکش بعد که خنک شد با چرخ گوشت چرخ میکنم پیاز زیادی خورد میکنم داخلش میریزم درب قابلمه را میذارم رو گاز آبش که کشیده شد شعله رو کم میکنم زرد چوبه مرزه خشک آویشن یا نعنا میریزم حسابی با چربی خودش سرخش میکنم نون ساندویجی میارم ساندویج درست میکنم انقدر خوشمزه میشه هرکی خورده میگه یه ساندویجی بزن فقط اینو بذار ثروتمند میشی

  4. سلام ما جگر سفید رو می پزیم باپیاز وسیر بعد صورتمون رو بی گرفتیم بالاش بخورش واسه باز کردن تنفس خوبه

  5. با سلام . حضرت محمد ( ص ) فرمودند : گوسفند گوشتش دواست پس حتما خواصیت جگر سفید هم زیاده و ضرری نداری پس دکتر ها با نخورید محدودیت یا کمتر خوردن آن مردم را نترسانند و ضعیف نکنند .
    درضمن پیامبر اکرم فرمودند گوشت گوسفند دوا و گوشت گوساله ضرر است پس برای هر چیزی آهن یا کم خونی چرا میگویید گوساله بخورید وقتی ضرر داره فقط باید گوسفند خورد .

  6. سلام، ما هم که قدیمها گوسفند و بز تو منزل میکشتیم تمامی این هوراکیها را میخوردیم هیچ ضرری هم نداشت. عنوز هم به رسم قدیمی ما هر از گاهی جگر سفید میگیریم قشنگ آبپزش میکنیم یک بار هم آب پخته شده را میریزیم و دوباره میپزیم و بعد با پیازداغ تفتش میدهیم خیلی هم خوشمزه است جاتون خالی دیشب هم خوردیم. فقط من فریتین یا همان آهن خونم مقداری بالاست نباید گوشت قرمز بخورم نازه یادم افتاد بعد از خوردن این جکر سفید و حالا مه دیدم جگر سفید نسبت به گوشت قرمز و جگر سیاه درصد آهنش خیلی کمتر است خیلی خوشحال شدم. نگرانیم برطرف شد. پس بخورید و نوش جان کنید البته خپب بپزید و نگرانی نداشته باشید

  7. خواستم بگم که عرق جگرسفید برای درمان چربی خون معجزه میکنه. حتما قبل وبعد از مصرف تقریبا 2لیترعرق جگرسفید آزمایش چربی خون بگیریدوازمعجزه آن شوکه. شوید طریقه مصرف( یک استکان هنگام خواب درشب ویک استکان بصورت ناشتا)

  8. سلام انقدروسواس به خرج میدیم که مریضی ها هم بیشترشده پس به رسم ورسوم قدیمی ها پیش بریم بهتره

    1. هیچ ضرری نداره… اینجا همه گوسفند دارن و جگر سیاه وسفید نداره هردوشون لذیذن و مردم میخورن. هیچ مشکلی نداره، خاطر جمع مصرف کنیدولذتشو ببرید. زیاد هم به حرف دکترا گوش نکنید چون همش مردم رو میترسونن. مثل قدیما هر چه دم دستتون اومد بزنید به بدن البته غیراز روغن نباتی????

  9. با هفت جزئی مواد معدنی کیلاته:???? ????

    ✔️مورد تایید دامپزشکی کل کشور و متخصصین دارای پروانه ساخت و شماره پروانه بهداشتی، قابلیت بازدید از دامدارانی که استفاده کردند در تمام شهر ها

    ✔️ کمک به دوقلوزایی +قوچ خوردن بالا در گله+فحلی +همزمان سازی فحلی+جلوگیری از سقط + انتقال آغوز غنی و…

    ✔️با هزینه اقتصادی ومنطقی برای گوسفندوبز ???? ????(روزانه٢٨٠ریال برای هر راس)

    ???? دامداران میتوانند با کسب شماره تماس از مهندس افتخاری ،در هر شهری که هستند به گوسفند دارانی که استفاده کردند مراجعه و نتایج موفقیت آمیز هفت جزئی آریانا رو ببینند.

    09151176966
    09916408972

  10. ????هفت جزئی مورد تایید دامپزشکی کل کشور و متخصصین دارای پروانه ساخت و شماره پروانه بهداشتی، قابلیت بازدید از دامدارانی که استفاده کردند در تمام شهر ها
    ✔️گوسفندوبز(روزانه٢٨٠ریال برای هر راس) :

    ١—توقف پشم خواری گندخواری و پشم ریزی
    ٢__افزایش درصد دو و چندقلوزایی
    ٣__جلوگیری از سقط و بیماری های بره های شیرخوار و قطع شیر
    ۴__تقویت عملکرد سیستم ایمنی
    ۵__مقاوم شدن دام بخصوص در تنش ها و استرس های محیطی
    ۶__کاهش طول دوره بیماری ها
    ٧__جلوگیری از زردی و کم خونی
    ٨__افزایش وزن گیری بره ها

    اطلاعات بیشتر و آشنایی با سایر محصولات
    ۰۹۹۱۶۴۰۸۹۷۲
    ۰۹۱۵۱۱۷۶۹۶۶
    ????????????????????????????????????????????????????????????????کمک به دوقلوزایی +قوچ خوردن بالا در گله+فحلی +همزمان سازی فحلی+جلوگیری از سقط + انتقال آغوز غنی با ????

    ???? دامداران میتوانند با کسب شماره تماس از مهندس افتخاری ،در هر شهری که هستند به گوسفند دارانی که استفاده کردند مراجعه و نتایج موفقیت آمیز هفت جزئی آریانا رو ببینند.

  11. سلام یاد قدیمها بخیر .همه چیز خوب بود .
    پدر مادرم مرطب ماهی یکبار یادوبار گوسفند در داخل حیاط میکشتند ومادرم قورمه درست میکرد همیشه خالی خالی میخوردیم .چقدر بدنهای قوی وسالم داشتیم .البته همه درامدها حلال بود .علت خاصیتش بیشتر از این بود.خداوند مریضانمان را شفاه بدهد .

  12. با سلام به همگی
    یادش بخیر بچه که بودیم گوسفند تو حیاط خانه مان قربانی میکردند آنموقع در زمستان تو خونه ها تنور بود وقتی شش گوسفند رو میچسبوندند به دیواره های تنور بعد از ربع ساعتی کاملا پخته میشد و ما بچه ها خالی خالی تو حیاط میچرخیدیم و میخوردیم واقعا لذتش هنوز هم تو دهانمان هستش
    از آن موقع ۴۰ سال میگذره ولی هنوز نتونستم مثل اون موقع ها لذت خوردن جگر گوسفند رو تجربه کنم
    ولی هر کی تنور داره حتما تجربه کنه خیلی عالیه….

  13. سلام
    آنچه شما در فواید جگر سفید ذکر فرمودید شاید مربوط زمانی باشد که این همه خوراکهای آلوده دام به مواد مضره شیمیائی نبوده
    دوست عزیز اکنون خود انسان در معرض بدترین مواد مضر{سرب{ قرار دارد پس مضر است مخصوصا که در طبغخ رعایت اصول
    نمیشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *