مراقبت های لازم از گوساله ها

زمان مطالعه: 4 دقیقه

مراقبت های لازم از گوساله ها

مراقبت های لازم از گوساله های تازه متولد شده:

  • بعد از زايش باید در همان روز اول گوساله را وادار به خوردن آغوز با استفاده از سطل نمود.
  • به گوساله های تازه متولد شده باید روزانه به اندازه 10 درصد وزنشان آغوز خورانده شود مثلا به یک گوساله 40 كيلوگرمي باید روزي 4 كيلوگرم آغوز داده شود.
  • خوراندن آغوز به گوساله تازه متولد شده بسیار حیاتی است زیرا حاوی تركيبات آلي مهم مانند ايمنوگلوبولين ها است که گوساله را در برابر بیماری ها مقاوم می کند.

برای خوراندن آغوز به گوساله تازه متولد شده ابتدا باید سطل به خوبی شسته و تمیز شود و سپس آغوز را داخل سطل دوشید. برای وادار کردن گوساله به خوردن آغوز باید با یک دست پوزه گوساله را داخل سطل نموده و انگشت دست دیگر را درون دهان گوساله برده تا گوساله شروع به مکیدن انگشت و سپس آغوز نماید.

پس از اینکه گوساله آغوز را مصرف کرد باید به آغل مخصوص گوساله ها منتقل شود و 3 تا 4 روز آغوز مصرف کند. جایگاه گوساله تازه متولد شده باید تمیز باشد و روزانه تعويض شود. بستر جایگاه گوساله ها باید بتنی بوده و دیوارهای بین هر آغل باید آجری با روکش سیمانی باشد. آغل ها باید به قدری بلند باشد که امکان ارتباط بین گوساله ها نباشد.

  • خارج کردن تمامی ترشحات مخاطي از مجاري بيني و دهان نوزاد
  • دادن شک تنفسی به گوسفند هایی که به محض تولد قادر به نفس کشیدن نیستند: برای اینکار باید يك سطل آب ولرم روي گوساله تازه متولد شده پاشيده شود.
  • به طور طبیعی گاو پس از تولد نوزاد باید شروع به لیسدن و خشک نمودن نوازاد خود کند در صورتی که گاو از این کار امتناع ورزید باید با استفاده از یک پارچه تميز گوساله را خشك نمود.

ویژگی های جایگاه مخصوص گوساله تازه متولد شده:

  • انتقال گوساله به آغل مخصوص (باكس هاي انفرادي) که در آن گوساله باید کاملا تنها باشد. این جایگاه باید کاملا تمیز بوده و کف آن با كاه و كلش خشک پوشانده شده باشد.
  • تنظیم دماي جايگاه گوساله ها بين 15 تا 18 درجه سانتیگراد
  • ایمن بوده جایگاه گوساله از باد و باران
  1. محل ناف گوساله پس از تولد باید کاملا ضدعفونی شود تا دچار عفونت و تورم نشود. برای این کار باید محل ناف با محلول 10 درصد يد يا تنتوريد و اسپری آنتي بيوتيك دار مثل اسپری های اكسي تتراسايكلين و يا كلرامفنيكل ضدعفونی شود.
  2. یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است پس او تولد در گوساله رخ دهد فتق نافي است که در واقع به معنی ورود روده ها به كيسه می باشد. در صورتی که گوساله دچار این مشکل شود نیاز به جراحی تا پیش از 2 ماهگی خواهد داشت.
  3. اکثر گوساله های نوزاد در دوران جنینی ویتامین های لازم را به اندازه نیاز دریافت نمی کنند. بهتر است به گاوهای آبستن در ماه آخر بارداری مکمل های غذایی معدنی و ویتامینه داده شود. همچنین بهتر است 20 میلی لیتر ویتامین AD3E دو بار یکی در ماه هفتم و یکی دو هفته پیش از زایمان به گاوها تزریق شود.
  4. به گوساله های تازه متولد شده نیز می توان 5 میلی لیتر ویتامین AD3E تزریق عضلانی کرد که به افزایش مقاومت گوساله ها در برابر بیماری ها و افزایش رشد آن ها کمک می کند.
  5. سطل هایی که برای خوراندن شير به گوساله ها استفاده می شود باید کاملا ضدعفونی شود و در ارتفاعي بالاتر از سر گوساله ها به جایگاه هر گوساله وصل شود. این کار موجب می شود شیر به طور مستقیم وارد شیردان گوساله شود.
  6. شیری که به گوساله خوانده می شود باید دمایی مشابه پستان مادر یعنی 38 درجه داشته باشد.
  7. مقدار شیر لازم روزانه برای هر گوساله به نژاد، جثه و وزن گوساله بستگی دارد. گوساله های نژاد هلشتاین روزانه به 4 تا 5 لیتر شیر نیاز دارند.
  8. وقتی گوساله یک هفته شد باید اقدام به قطع سرپستانك هاي اضافي به وسیله قیچی نمود. وقتی گوساله بزرگ تر شد می توان پستانك هاي اضافي اش را با جراحی جدا کرد.

مراقبت های لازم از گوساله های 1 تا 7 روزه:

به گوساله تازه متولد شده باید تا یک هفته روزانه 3مرتبه آغوز و شير مادر داده شود. گوساله های تازه متولد شده تا 3 روز نباید آب بخورند.

مراقبت های لازم از گوساله های 7 روزه تا 75 روزه:

این گوساله ها باید روزانه 2 وعده شير و كنسانتره Starter مصرف کنند. جیره استارتر جیره ای است که پس او تولد تا مدتی به گوساله داده می شود و ترکیبات خاصی دارد.

گوساله های ماده باید نسبت به گوساله های نر 15 الي20 روز بيشتر شير مصرف كنند زیرا این گوساله های ماده قرار است بعدا جایگزین گاوهای شیرده شوند و این روش موجب می شود بعدا شیر بیشتر و بهتری داشته باشند.

بهتر است همراه با کنستانتره مقادير اندكي گل يونجه نیز به گوساله ها داده شود زیرا این مساله به رشد پرزهای شکمبه و نگاری کمک خواهد کرد. بعد از مدت زمانی می توان یونجه آسیاب شده به گوساله ها داد.

زمانی که گوساله ها از شیر گرفته می شوند باید به طور متوسط 1 كيلوگرم جيره مصرف کنند. این جیره هنوز همان جیره استارتر است اما وفتی به میزان دوکیلوگرم جیره بیشتر شد نوع جیره تغییر می کند. معمولا پس از دو ماهگی نوع و میزان جیره باید تغییر کند.

Rate this post

فهرست مطالب

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *