معرفی اسب عرب

زمان مطالعه: 4 دقیقه

اسب عربی مشهورترین و زیباترین نژاد اسب در جهان است. اسب عربی قدمتی هزاران ساله دارد و نسبت به سایر نژادهای اسب، خالص ترین ذخایر ژنیتیکی را دارد. بشر در حدود 5000 سال پیش پرورش اسب را آغاز کرد و این موجود نجیب زیبا سمبل تاریخ، جنگ ها، پادشاهان و دلاوران گذشته است.

اسب عربی یکی از قدیمی ترین حیوانات اهلی شده توسط انسان است. در این مقاله با این اسب زیبا و ویژگی های منحصر به فردش آشنا می شوید.

خاستگاه اصلی این اسب های زیبا شبه‌جزیره عربستان است. اسب عربی یکی از نژادهای قد کوتاه محسوب می شود و همین جثه کوچک موجب شده است که این اسب ها به راحتی تعادل بدن خود را حفظ کنند. اسب نژاد عرب دارای ران های قوی، استخوان ها و ساق های محکم، تناسب اندام و ران ها و کتف های نزدیک به هم است و همین خصوصیات موجب شده این اسب یکی از قدرتمند ترین نژآهای اسب در جهان باشد.

اسب عرب را یکی از زیباترین اسب های جهان می دانند. زیبایی این اسب ها مرهون چشم های درشت، گردن ظریف و قوس دار، پوزه ی کوچک، چهره تراشیده، تناسب اندام، گوش های کوچک، یال و دم ظریف و بالا گرفتن دم هنگام حرکت است.

اسب های عربی اندام ظریف تری نسبت به نژادهای دیگر اسب را دارند. این اسب ها یک جفت دنده و یک مهره کمر کمتر نسبت به دیگر نژادها دارند. اسب های عرب با غرور گام برمی دارند و هنگام راه رفتن بسیار متوازن، پرانرژی بوده و گام های بلند دارند. اسب عرب بسیار چابک است و حرکت چهارنعل آن تماشایی است.

ویژگی های ظاهری:

ارتفاع:

همانطور که گفته شد اسب های عرب قدکوتاه هستند. ارتفاع این اسب ها حدودا 142 تا 154 است. اسب های عرب بلندتر (154 تا 162 سانتی متر) نیز به میزان کمتر وجود دارند.

وزن:

اسب های عربی غالبا وزنی در حدود ۳۵۰ تا ۴۵۰ کیلوگرم دارند.

رنگ:

اسب عربی معمولا به رنگ های کهر، نیله (خاکستری)، کرنگ، مشکی و ابرش دیده می شوند. اسب های عربی کهر و نیله رنگ فراوانی بیشتری در مین اسب های عربی دارند. در برخی از اسب های عربی نیز لکه های سفیدی بر سر و صورت یا دست و پا دیده می شود.اسب های عربی بدون لکه سفید را اسب بی شنان می نامند مانند اسب کهر که تمامی بدن آن کهر رنگ است. برخی اسب های عربی که دارای لکه های سفید بر روی هر چهار دست و پایخود هستند را اسب های چهار قلم سفید می نامند مثل اسب کرنگ چهار قلم سفید.اسب های عرب مشکی رنگ یکی از انواع نژادی در میان اسب های عرب را دارند. این خصوصیت ژنتیکی این اسب را در برابر نور خورشید و گرمای سوزان عربستان حفظ می کرده است.

یکی دیگر از بیشترین جمعیت اسب نژاد عرب اسب های سفید رنگ هستند. این اسب ها در هنگام تولد غالبا مشکی، کهر یا کرنگ هستند اما پس از مدتی ژن خاکستری آن ها موجب می شود رنگ بدنشان روشن تر شده و پس ار رشد کامل سفید رنگ یا خاکستری لکه لکه شوند.

اسب مشکی رنگ تنها 4 درصد از نژاد اسب های عرب را تشکیل می دهند. علت کم بودن این رنگ در میان اسب های عرب یک مساله ژنتیکی است. ژن رنگ مشکی به ندرت می تواند خو نشان دهد زیرا به شدت تحت تاثیر ژن غالب “Agouti” (ژن ایجاد کننده رنگ کهر) است. امروزه با برخی دستکاری های ژنتیکی برنامه هایی برای افزایش تولد کره اسب های مشکی رنگ در حال اجرا است.

 

خصوصیات اسب عرب

ارزترین خصوصیات این نژاد هوش، مقاومت بالا و نزدیکی به انسان است. اعراب بادیه نشین اسب های گرانقیمت خود را بسیار دوست داشتند.  آن ها مادیان های بارارزش را در کنار خود پرورش داده و حتی آن ها را به درون خیمه هایشان می بردند تا دزدیده نشوند. همین امر به تدریج موجب خو گرفتن اسب عربی به انسان ها شد.

⬅️اسب های عربی خیلی زود به صاحبان خود خو می گیرند و به دلیل زیبایی، هوش و قدرت بدنی بالا برای انواع مسابقات سوارکاری و نمایش مناسب هستند.

اسب های عرب یکی از نژادهای اسب خون گرم هستند. این اسب ها به مرور زمان اصلاح یافته اند و بسیار سریع و خوش رفتار هستند. از مشهورترین نژادهای اصلاح یافته از اسب عرب می توان به نژادهای آخال تکه (Akhal-Teke)، تروبرد (Thoroughbred) و بارب (Barb) اشاره کرد.

اسب های عربی بسیار باهوش هستند. حساسیت و هوش بالای این اسب ها تربیت و تعلیم آن ها را آسان کرده است. این اسب ها به دلیل قدرت یادگیری بالا هم عادت های خوب و هم عادت های بد را خیلی زود یاد میگیرند.

اسب های عرب را باید با تمرین های ملایم و مهربانی تعلیم داد. هر چند این اسب ها به ندرت عصبانی می شوند اما مانند هر اسب دیگری در صورت بدرفتاری ممکن است بیش از حد عصبانی شوند. این اسب ها تمرین های سنگین و پرخاشگرانه را به هیچ وجه نمی پذیرند.

اسب های عربی یکی از پرکابردترین اسب ها در مسابقات ورزشی و سوارکاری هستند. این اسب ها بسیار با استقامت، سریع و مناسب برای طی مسافت های طولانی هستند. این اسب ها به زیبایی گام برمی دارند وبا حرکات متوازن خود چشم هارا خیره می کنند.

  • صورت کشیده، باریک و گود
  • چشم های بسیار درشت
  • پیشانی پهن
  • پوزه کوچک و باریک
  • سوراخ های بینی بزرگ
  • گردن منحنی و بلند با قوس بسیار زیبا
  • بالا نگه داشتن دم در نگام حرکت
  • جثه کوچک اما کشیده
  • فاصله کمتر بین ران و کتف نسبت به اسب های دیگر
  • استخوان و سم های محکم
  • یادگیری و تعیلم پذیری سریع به دلیل دارا بودن هوش بسیار بالای
  • اصالت بالا به دلیل اصلاح ژنتیکی در طول هزاران سال
  • قدمت (4500-5000 سال)
  • هیچ کدام از اسب های عرب در هنگام تولد سفید رنگ نیستند.
  • شجره نامه های کامل اسب های عرب از چندین نسل قبل موجود است.
  • تاثیر اسب های عربی در اصلاح ژنتیکی بسیاری از اسب های مشهور دنیا مانند تراکهنر (Trakehner)، تروبرد (Thoroughbred و مورگان (Morgan) اثبات شده است.

 

Rate this post

فهرست مطالب

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *