معرفی اسب نژاد ترکمن

زمان مطالعه: < 1 دقیقه

معرفی اسب نژاد ترکمن

اسب ترکمن یکی از مشهورترین و زیباترین اسب های اصیل ایرانی است. زیستگاه اصلی این اسب های ایرانی منطقه ترکمن صحرا و استان گلستان است اما در مناطق دیگر مانند شمال خراسان، شرق مازندران، تهران، اصفهان و همدان نیز پرورش داده می شود.

اسب های ترکمن معمولا خاکستری رنگ هستند. این اسب های زیبا دارای اندامی کشیده و لاغر بوده و یکی از معدود نژادهای اسب هستند که شکم لاغر و تخت دارند. جمعیت این اسب ها حدودا 2000 تا بوده و صادرات آن ها به خارج از کشور ممنوع است.

خصوصیات فیزیکی:

قد: حدودا ۱۴۸ تا ۱۵۵ سانتیمتر

رنگ: خاکستری، کهر، کرنگ، نیله، سمند و قره کهر

اسب ترکمن به دلیل دارا بودن فیزیک مناسب برای انواع ورزش های سنگین سوارکاری و مسابقات مناسب است. این اسب ها سم های قوی با زاویه مناسب، مفاصل قدرتمند، کپل کم شیب با عرض خوب و سینه فراخ و متناسبی دارند.

اسب های اصیل ترکمن به دلیل داشتن اندامی کشیده و زیبا، گوشهای بلند، دم باریک و سر و گردن کشیده زیبایی منحصر به فردی دارند.

معرفی اسب نژاد ترکمن

مشهورترین نژادهای اسب ترکمن:

آخال تکه

یموت

چناران (حاصل تلاقی اسب های نژاد ترکمن و عرب)

و گوگلان که متاسفانه منقرض گردیده است.

اسب ترکمن شهرت جهانی دارد. تقاضاهای  بسیاری برای ذخایر ژنتیک این نژاد از سراسر دنیا وجود دارد. بیشترین تعداد این اسب ها در گرگان، گنبد کاووس و منطقه راز و جرگلان از توابع استان خراسان شمالی پرورش داده می شوند.

متاسفانه در سال های اخیر تعداد این اسب های اصیل کاهش یافته است اما به تازگی تلاش هایی برای احیای این نژاد اسب اصیل ایرانی شده و پرورش این اسب ها رشد بهتری داشته است.

 

Rate this post

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *