معرفی گاو نژاد نجدی

گاو نجدی
زمان مطالعه: 3 دقیقه

گاو نجدی یکی از بهترین و پربازده ترین گاوهای ایرانی است که محل اصلی پرورش آن در استان خوزستان میباشد. این گاوها نژادی شیری – گوشتی دارند و هم در زمینه تولید شیر و هم در زمینه تولید گوشت بازدهی خوبی دارند. در این مطلب با تمام ویژگی های این نژاد و خصوصیات برتر آن آشنا خواهید شد. با ما همراه باشید.

تاریخچه شناخت گاو نجدی

گاوهای نجدی بومی استان خوزستان میباشند اما خاستگاه اولیه آنها به طور دقیق مشخص نمی باشد. برخی این گاوها به دلیل داشتن کوهان به گاوهای هندی نسبت میدهند و برخی دیگر نیز معتقدند که این خاستگاه اولیه این گاوها کشور هندوستان بوده و بعدها به ایران آورده شده اند. در حال حاضر این نوع گاو در مناطق عرب نشین خوزستان یعنی قسمت‌های جنوب و جنوب شرقی استان خوزستان پرورش داده می شوند.

پرورش گاو نجدی

گاو نجدی گاو پرسودی است و در برخی از روستاهای استان خوزستان تنها منبع درآمد خانواده میباشد. این روستانشینان اغلب ۱۰ تا ۱۵ راس از این دام را نگهداری می کنند و زندگی خود را از این طریق می گذرانند. گاوهای نجدی اغلب در سه دسته بزرگ، متوسط و کوچک جثه جای می گیرند. در شهرستان هندیجان اغلب بزرگ جثه، در سونگرد و شوشتر متوسط و در شادگان جثه ای کوچک دارند. گاوهای نجدی دام هایی مقاوم و سازگار بوده که می توانند شرایط آب و هوایی گرم و خشک را تحمل کنند. این گاوها از نظر خوراک نیز قانع بوده و بیشتر از گیاهان مرتعی ناحیه جلگه خوزستان تغذیه می کنند.

 

ویژگی های ظاهری

گاو نجدی یکی از بزرگترین گاوهای ایرانی است و جثه ای بزرگتر نسبت به سایر گاوهای بومی منطقه دارد. این گاوها دارای کوهان بوده و از این جهات با دیگر گاوهای ایرانی تفاوت دارند. رنگ بدن این گاوها قرمز حنایی روشن تا تیره بوده که در ناحیه زیر شکم و کشاله‌های ران روشن تر میشود. پوزه این گاوها نیز اغلب به رنگ  سیاه، قهوه‌ای و یا صورتی روشن دیده می شود. از دیگر ویژگی های فیزیکی این دام ها میتوان به داشتن سری کوچک، چهره ای ظرافت، پیشانی صاف، شاخ‌های کوتاه، دست و پای کشیده و پوستی ظریف اشاره کرد. اغلب گاوهای نجدی به دو رنگ قرمز و یا زردآهویی دیده میشوند که در زبان محلی به آنها حمرا و صفرا گفته می شود.

ویژگی های تولیدی گاو نجدی

متوسط افزایش وزن روزانه در گاوهای نجدی حدودا ۵۸۴ گرم است‌. این گاوها به طور متوسط در هر دوره شیردهی ۵۰۰-۸۰۰ کیلوگرم شیر (۴٫۷۲ درصد چربی) تولید می کنند و متوسط تولید شیر روزانه گاوهای نجدی روستایی حدودا ۷٫۹ است. طول دوره شیردهی این گاوها به طور متوسط ۱۲۵ روز است اما در طول سالهای مختلف ممکن است تفاوت زیادی بکند. میانگین درصد چربی شیر این گاوها حدودا ۵٫۸ درصد است. در گاوهای نجدی متوسط مصرف ماده خشک به ازای هر کیلوگرم افزایش وزن زنده تقریبا ۹/۷ است.

ویژگی های تولید مثلی

طول دوره آبستنی گاو نجدی معمولا از ۲۶۰ تا ۳۰۴ روز متغیر است و به طور میانگین این دوره ۲۸۵ روز طول میکشد. به طور میانگین طول دروه آبستنی گاو نجدی برای جنین گوساله های نر ۲۸۸ روز و برای جنین گوساله‌های ماده ۵/۲۸۳ روز می باشد.

نتیجه گیری :

این دامها خصوصیات ویژه ای دارند که موجب شده برای پرورش همچنان نژادی ایده آل باشند. از مهمترین خصوصیات این نژاد می توان به این موارد اشاره کرد: توان بالا برای تحمل شرایط سخت و آب و هوای گرم و خشک، قدرت زیاد برای رهپیمایی های طولانی، نداشتن سخت زایی و بیماری های تناسلی، نبود بیماریهای انگلی داخلی و خارجی در گله، استفاده بسیار خوب از مراتع محلی، مقاومت بالا در برابر بیماریهای بومی و منطقه ای، تولید مثل با بازده بالا و …

گروه گوسفنده زنده به طور شبانه روزی و در هر کجای تهران در خدمت شماست. برای خرید گوسفند زنده ،گوساله و یا خروس زنده خود تنها کافی است با شماره های موجود در سایت با ما تماس بگیرید. گوسفند زنده همچنین اقدام به ارسال دام و قصاب همراه با باسکول به آدرس مورد نظر شما خواهد نمود.

گوسفند زنده و خروس زنده
Rate this post

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *