پرورش بزهای پاکستانی

زمان مطالعه: 4 دقیقه

⚪️معرفی نژاد بز پاکستانی گلابی پاتری GULABI PATERI

بزهای گلابی پاتری یکی از مشهورترین انواع نژادهای بز پاکستانی هستند. این نام که در واقع از زبان اردو و سندی گرفته شده است از دو بخش تشکیل شده است. بخش اول یعنی کلمه گلابی GULABI در زبان اردو به معنی صورتی و بخش دوم یعنی کلمه پاتری یکی از نژاهای قدیمی بز در پاکستان است.

بزهای نژاد گلابی پاتری تلفیقی از چهار نژاد بز مشهور پاکستانی است. این بز چهار رگه حاصل تلاقی دو نژاد اولیه و دو نژاد ثانویه می باشد.  بز نژاد گلابی پاتری حاصل تلاقی چهار نژاد زیر است:

  1. بز رجحانپوریRAJHANPURI GOAT
  2. بز پاتریPATERI GOAT
  3. بز کاموری KAMORI GOAT
  4. بز بیتال BEETAL GOAT

 

منشا بز گلابی پاتری را ایالت سند پاکستان می دانند. بسیاری از ساکنین ایالت کراچی پاکستان بزهای گلابی پاتری را به عنوان حیوان های خانگی پرورش می دهند. آب و هوای این منطقه برای شرایط جسمی این دام ها بسیار خوشانید است و به همین دلیل پرورش بز گلابی پاتری در ایالت کراچی پاکستان بسیار رایج است. این نژاد یکی از زیباترین و خالص ترین نژادهای بز در جهان است.

⚪️ویژگی های ظاهری بز گلای پاتری

  • شاخها و سم های سفید
  • گوش های بلند و آویزان
  • پوست دم صورتی رنگ
  • وجود پوست آویزان در زیر چانه (پوست حلق آویز) در هر دو جنس نر و ماده (این پوست از زیر چانه شروع ده و تا قسمت قفسه سینه این بزها ادامه دارد). این زائده شیبیه به غبغب گاوهای نر است.

 

 

⚪️ویژگی های تولیدی بز گلای پاتری

گلابی پاتری یکی از بهترین نژادهای بز برای پرورش دو منظوره است. این بزها تولید شیر و گوشت بسیار خوبی دارند و به همین دلیل برای پرورش در سطح وسیع بسیار مناسبند.

  • متوسط تولید شیر روزانه ۲ – ۳ لیتر (طی دو بار دوشش)
  • تولید ۵۰ – ۷۰ کیلوگرم گوشت از یک بز نر گلابی پاتری در طی ۱۸ ماه
  • درصد دوقلوزایی در این نژاد بسیار بالاست.

⚪️نژاد تلفیقی از چهار نژاد بز پاکستانی

  1. بز رجحانپوری (RAJHANPURI GOAT)

منشا این بزها منطقه رجحانپور RAJHANPUR پاکستان بوده و از آن ها به عنوان بزهای نژاد بیتال یاد می شود. این نژاد یکی از قوی ترین نژادهای بز است. بز بیتال دارای بدنی یک دست سفید رنگ با پوستی مایل به صورتی است. این بزها سم هایی سفید رنگ دارند.

بزهای نر و ماده نژاد بیتال فاقد شاخ هستند. این بزها در زیر چانه شان پوستی آویزان همراه با چین و چروک زیاد دارند.

  1. بز پاتری (PATERI GOAT)

بزهای پاتری دارای بدن و صورتی سفید رنگ و گردن و گوش قرمز مابل به قهوه ای هستند. این نژاد نیز پوستی آویزان در زیر پانه دارد. گوش های بز پارتی بلند، آویزان و در انتها پهن است. بز پاتری شاخ هایی متوسط دارد. بز نژاد پاتری در واقع یکی از نژادهای بز گوشتی است و در عین حال پستان های بزرگ و شیردهی خوبی نیز دارد. درصد دوقلوزایی در این نژاد قابل توجه است.

دوره شیردهی این بزها ۳ ماهه بوده و میزان متوسط شیردهی شان در این مدت ۱۷۰ لیتر است.

میانگین وزنی بز ماده پاتری: ۴۲ کیلوگرم

میانگین وزنی بز نر پاتری: ۵۲ کیلوگرم

منشا این نژاد منطقه ای  از حیدر آباد، خیرپور، نواب شاه و سنقر در سند است. این بزها یکی ازسنگین وزن ترین نژادهای بز این منطقه می باشند.

 

  1. بز کاموری (KAMORI GOAT)

ویژگی های ظاهری و تولیدی بز کاموری

رنگ بز کاموری قهوه ای تیره با لکه های قهوه ای روشن یا سیاه است.بزهای نر و ماده کاموری هر دو دارای شاخ هستند.سر بزرگ و بینی رومی شکل گوش هایی بلند و آویزان و دم کوچک

بزهای کاموری دارای پستان ها و سرپستان های بسیار خوبی هستند. این بزهای شیری در طی دوره شیردهی ۱۵۰ روزه خود حدودا ۲۱۰ لیتر شیر تولید می کنند. این بزهای شیری تولید گوشت بسیار خوبی نیز دارند. غالبا افزایش وزن بزهای نر و ماده کاموری قابل توجه است.

میانگین وزنی بز ماده کاموری: ۴۴ کیلوگرم

میانگین وزنی بز نر کاموری: ۵۰ کیلوگرم

سومین منشاء نژادی بزهای گلابی پاتری، بز کاموری است. این نژاد از جمله بزهای شیری مشهور در پاکستان است که البته اندازه و جثه بدنی بزرگی نیز دارد.درصد دوقلوزایی در این بزها نیز بالا است. بزهای کاموری یکی از بهترین نژادهای بز پاکستانی در دره سند هستند و برای پرورش بسیار مناسبند.

 

  1. بز بیتال(BEETAL GOAT)

ویژگی های ظاهری و تولیدی بز بیتال:

این بز بدنی به رنگ قهوه ای طلایی یا قرمز خالدار همراه با لکه های سفید یا سیاه دارد.شاخ های بلند و مارپیچی در بزهای نر بیتال و شاخ های کوتاه و مارپیچ در بزهای ماده بیتال دیده می شود.سر بزرگ و بینی رومی شکلگوش هایی بلند، آویزان و پهن دم کوتاه، پاهای بلند

این بزهای شیری در طی دوره شیردهی ۱۳۰ روزه تقریبا ۲۹۰ لیتر شیر تولید می کنند که بسیار قابل توجه است. درصد دو قلو و سه قلوزایی در بزهای بیتال بسیار بالا و حدودا ۵۰ درصد است.

چهارمین منشاء نژادی بزهای گلابی پاتری، بز نژاد بیتال است. منشاء بزهای بیتال ایالت پنجاب در پاکستان است. این بزها بیشتر به عنوان بزهای شیری شناخته می شوند اما به خاطر داشتن جثه بزرگ و افزایش وزن ایده آل با هدف تولید گوشت نیز پرورش داده می شوند.بز بیتال از نظر تجاری بهترین نژاد بز پاکستانی می باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

فهرست مطالب

‫43 نظرها

  1. سلام علیکم تعدادبزهندی وپاکستانی دارم برای فروش
    ۰۹۱۶۳۵۴۴۹۳۴
    ۰۹۳۷۶۶۵۷۳۰۹
    حیدری خوزستان بندرهندیجان درخدمتم

  2. سلام یک راس بزغاله سفید گلابی خریدارم اگه دارید واتساپ عکس بفرستید ممنون۰۹۱۳۳۹۲۳۰۹۲ در ضمن بعد از روئت عکس و پسند شدن خریدار حضوری هستم از هر کدام استانها که میخواد باشد فقط حضوری با تشکر

  3. سلام یه کهره نر پاتری اصل مئ خواستم ممنونَ شماره َ۰۹۱۳۳۴۸۷۲۶۱ کرمآن بافت

  4. خریدار یک جفت بزغاله نر وماده گلابی درجه یک سفید هستم باقیمت توافقی خرید به صورت حضوری درمحل

  5. سلام هر نوع نژاد پاکستانی اصیل خواستین من در خدمت شما هستم .اگر دورگ هم خواستین دارم .کاملا اصیل هم خواستید با فیلم و عکس در خدمتم.۰۹۹۰۶۶۱۴۸۵۳هادی خدامی

    1. سلام ۲راس بزغا له پاکستانی ماده با درصد خلوص بالایعنی صددرصد خالص خریدارماشماره تماس من ۰۹۳۵۸۰۴۰۰۲۸مثشکرم

  6. سلام من یه بزغاله ماده ۱۵ روزه بیتال دارم
    شرایط نگهداریش چطوریه ؟
    کادو گرفتم و اصلا چیزی راجع بهش نمیدونم
    لطفا راهنماییم کنید
    ممنون

  7. با سلام بنده یک بز نر کاموری خریدم ک تخم راستش مشکل داره و چسبیده بسمت عقب شکمش ولی تخم چپش سالمه با توجه ب اینکه تخم چپ کار اسپرم سازیو انجام میده میخواستم بدونم میشه ازش نسل کشی کرد یا ن؟ لطفا اگه کسی میدونه بهم بگه.با تشکر

  8. سلام یه جفت کهره بز مری گلابی دارم هردوتا ماده هستن به ضمانت میدم که چهار قلوزا وسالم هستن هرچی بدی میخورند قیمت مقطوع ۱۰میلیون زاهدان هستم شماره تماس ۰۹۰۱۳۷۷۳۲۳۲

  9. سلام.تو مشهد مرکز پروش بز پاکستانی یا سانن هست.برای مشاوره و خرید به من معرفی کنید.مرسی
    ۰۹۳۵۱۹۵۲۹۹۸

    1. سلام بز پاکستانی نر وماده خوب دارم اگر خواستید تماس بگیرید.۰۹۱۷۵۷۲۶۰۵۲

    1. بز پاکستانی اصیل دو عدد تر و یک ماده دو قلوزا فروشی
      ۰۹۱۵۵۷۱۶۶۴۱

  10. سلام اقای اسماعیلی اگه ممکنه شماره تلفن یا موبایل هم بگزارید تا بتونم با شما تماس بگیرم همین طور اسم شهر و استان را

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *