پرورش گوسفند در ییلاق کأنی سفید دشت مغان

زمان مطالعه: 2 دقیقه

دشت مغان یکی از جلگه های بسیار زیبای ایران است که در اردبیل قرار دارد. این جلگه زیبا و حاصلخیز از طرف شمال و شرق هم مرز با کشور آذربایجان و از طرف غرب به ارسباران و از طرف جنوب به مشکین شهر می رسد. بخش زیادی از جلگه در کشور آذربایجان و ادامه آن در استان اردبیل قرار دارد.

شهرهای گرمی، بیله سوار و پارس آباد بر روی جلگه مغان قرار گرفته اند. مغان در سال های اخیر خود به یک شهرستان مستقل تبدیل شده است که شهر گرمی مرکز آن می باشد اما پیش از این از توابع مشکین شهر بوده است. این منطقه به دلیل خوش آب و هوا بودن یک منطقه کاملا ییلاقی است و به همین دلیل یکی از مهمترین مناطق ایران در زمینه کشاورزی و دامپروری می باشد.

این منطقه ییلاقی و زیبا دارای خاکی حاصلخیز، دمایی مطلوب است و به همین دلیل در این منطقه انواع غلات، حبوبات و علوفه کاشت و برداشت می شود. دشت مغان را انبار غله آذربایجان می نامند. این منطقه بخاطر داشتن آب و هوای منحصر به فرد به دشت همیشه بهار ایران نیز شهرت دارد.

پرورش گوسفند در ییلاق کأنی سفید دشت مغان

دشت مغان را می توان به طور کلی به سه منطقه کوهستانی، کوهپایه ای و جلگه تقسیم بندی نمود.

ناحیه کوهستانی بیشتر بخش های مرتفع جنوب، غرب و جنوب غربی را شامل می شود که در برخی مناطق تا ارتفاع 700 متر نیز می رسد. در ناحیه کوهستانی بخش های قشلاقی نیز قرار دارد.

بخش دیگری از دشت مغان کوهپایه ای است که قسمت های متصل به جلگه با ارتفاع 100 متر را شامل می شود. ناحیه کوهپایه ای برای کشاورزی، صنعت دامپروری و پرورش گوسفند و حتی سکونت نیز بسیار مناسب می باشد.

بخش های شمالی دشت مغان تنها در ارتفاع 5 درصد از رود ارس قرار دارند و به همین دلیل این ناحیه جلگه ای بوده و دارای خاک های آبرفتی دانه ریز و رسوبی است و به همین دلیل این منطقه برای کشاورزی بسیار ایده آل می باشد.

در منطقه دشت مغان پرندگان بسیاری همچون اردک چشم طلایی، پلیکان خاکستری، اردک تاجدار، قوی گنگ، قوی فریادکش، غاز خاکستری و بالکان کوچک و …زندگی می کنند. همانطور که در متن اشاره شد منطقه دشت مغان به دلیل آب و هوای منحصر به فرد و کاشت و برداشت علوفه بسیار در این منطقه مکانی بسیار مناسب برای دامپروری و پرورش گوسفند می باشد.

در سال های اخیر به دلیل افزایش نیاز به تولید گوشت قرمز و گوسفندی پرورش گوسفندان در مکان هایی محصور و تغذیه زیاد در مدت زمان کم رواج پیدا کرده است که طبعا گوشت این گوسفندان از کیفیت و سلامتی کمتری برخوردار است. تمامی گوسفندانی که توسط گروه گوسفند زنده به فروش می رسد در ییلاق کأنی سفید دشت مغان پرورش پیدا می کنند و از بهترین و طبیعی ترین علوفه های این منطقه بکر و حاصلخیز تغذیه می شوند. گروه گوسفند زنده به شما اطمینان می دهد که  گوسفندانی با گوشتی سالم و ارگانیک را به شما عرضه خواهد کرد.

 

Rate this post

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *