چگونگی تهیه گوسفند و بز سالم برای راه اندازی پرورش گوسفند و بز

زمان مطالعه: 2 دقیقه

خرید دام سالم یکی از ابتدایی ترین مراحل در راه اندازی پرورش گوسفند و بز در پرواربندی است. برای تهیه گوسفند و بز مناسب باید شرایط منطقه مورد نظر، سن و سلامت دام را در نظر گرفت. بهترین روش برای تهیه گوسفند و بز خرید دام از مراکز مورد تأیید ادارة دامپزشکی منطقه مانند مرکز فروش گوسفند زنده  livesheep.com می باشد.

تهیه دام سالم، برای شروع پرواربندی در موفقیت و سوددهی دامدار نقش اساسی دارد. برای شروع دوره پرواربندی خرید حداقل 100 رأس گوسفند یا بز سالم توصیه می شود.

چگونگی تهیه گوسفند و بز سالم برای راه اندازی پرورش دام

اگر قصد پرواربندی گوسفند و پرورش آن را دارید باید بدانید که خرید بره های شیری سالم نیمی از هزینه های پرواربندی میباشد و مرکز فروش گوسفند زنده در هر ساعت شبانه روز و در هر کجای تهران آماده فروش بره های شیری سالم از هر نژادی و مورد تایید شهرداری به شما میباشد.

شناسایی ظاهری دام سالم:

برای شناسایی ظاهری یک دام سالم باید ابتدا سلامت اندام های ظاهری دام را بررسی کرد. و پس از تایید شدن سلامت دام اقدام به خرید آن و استفاده از آن به عنوان گوسفند و بز گوشتی، شیری، پشمی و … کرد.

در تصویر زیر می توانید اندام های مختلف یک گوسفند و بز را مشاهده نمایید. با توجه به سن و نژاد دام باید سلامت اندام های ظاهری آن را مورد بررسی قرار داد.

  • دهان دام 2) منخرین یا حفره بینی 3) غده زیر چشمی 4) صورت 5) چشم 6) پیشانی 7) حفره شاخی 8) گوش های دام 9) گردن 10) گلو 11) ناحیه کتف 12) پشت دام 13) کمر 14) قسمت بالایی ران 15) کپل 16) دم 17) ران 18) مفصل خرگوشی پای دام 19) ساق 20) قوزک 21) سُم شبنمی 22) بخلوق 23) سم دام 24) ناحیه كشاله ران 25) دنده ها 26) دور سینه 27) شانه 28) بخش اصلی سینه 29) گوشت سینه 30) ساعد دام 31) زانو 32) کشاله دست 33) شکم دام 34) آلت تناسلی حیوان نر.

مواد و وسایل مورد نیاز برای بررسی سلامت ظاهری دام:

  • لباس مخصوص محل پرورش دام، دستکش، چکمه و دهان بند
  • گوسفند یا بز
  • جایگاهی جدا از دام های دیگر جهت بررسی راحت دام

چگونگی بررسی سلامت دام:

لباس مخصوص کار را پوشیده و دستکش ها و چکمه ها را نیز بپوشید. سپس دام را به آرامی از گله جدا کرده و به مکانی اختصاصی ببرید. به آرامی به گونه ای که دام نترسد به آن نزدیک شده وپس از گرفتن آن به بررسی سلامت کلیه اندام های دام بپردازید.

Rate this post

فهرست مطالب

یک نظر

  1. درودبرشما برآورد هزینه راه‌اندازی یک پرورش وپرواربندی بره وبز چقدر هست
    اعم از دکتر دامپزشک مهندس کشاورزی برای کشت علوفه لازم برای دام ‌سالن ومزرعه وزمینی که باید داشته باشیم مثل یک گاو داری کدوم مناطق از نظر آب وهوا بهتر هست
    کلا یک طرح کارشناسی شده
    سپاس ازشما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *