چه بیماری هایی گوسفندان را تهدید می کند؟

زمان مطالعه: 3 دقیقه

⬅️گوسفند یکی از اولین و مهمترین حیوانات رام شده به دست انسان است که از گذشته تاکنون منبع بزرگی برای تولید شیر و گوشت بوده است. با افزایش جمعیت انسانی اهمیت پرورش انواع نژادهای گوسفند جهت تامین گوشت و شیر مورد نیاز این جمعیت نیز بیشتر شد.

⬅️امروزه پرورش گوسفند زنده از شیوه سنتی فاصله گرفته و به صنعت بسیار بزرگی در سراسر جهان تبدیل شده و افراد بومی و دامپروران زیادی به این حرفه روی آورده اند. گوسفندان منبع بسیار مهمی برای تامین گوشت، شیر، پشم، پوست و … هستند که هر کدام از این محصولات کاربردهای بسیار مهمی در زمینه های مختلف دارند. پرورش گوسفند در عین ساده بودن پیچیدگی های خاص خود را دارد. یکی از مهمترین نکات در سودآوری پرورش و پرواربندی گوسفند زنده تامین سلامتی این دام است.

⬅️انجام به موقع و صحیح واکسیناسیون، رعایت بهداشت جایگاه نگهداری، حضور دامپزشک در محل پرورش و وجود داروهای لازم مهمترین نکات برای تامین سلامتی گله های دام است. عدم توجه به مسائل بهداشتی می تواند موجب مرگ دام ها و ضرر و زیان جبران ناپذیری برای دامدار شود.

متاسفانه برخی بیماری های گوسفند به سرعت شیوع پیدا کرده و به تمامی گوسفندهای گله نیز سرایت می کند. برخی بیماری های دام نیز ممکن است به انسان ها منتقل شود. پس تامین بهداشت و واکسیناسیون به موقع مهمترین روش ها برای حفظ سلامتی گوسفند زنده است.

 

مهمترین بیماری هایی که گوسفندان را تهدید می کند

بیماری اسهال خونی

یک بیماری بسیار شایع در دو هفته اول زندگی بره های کوچک است. در این دوره بره های تازه متولد شده بسیار ضعیف هستند و حتی ممکن است پیش از نشان دادن علائم این بیماری تلف شوند. بهترین روش برای پیشگیری از این بیماری تزریق آمپول توکسین به بره ها در هنگام تولد است. مهمترین علائم این بیماری خارش بدن است به طوری که دام مرتبا بدن خود را به اجسام می مالد. نواحی بین ران ها و نزدیک دم خارش زیادی دارد. این بیماری علائم دیگری چون لاغری مفرط، لرزیدن و استفراغ نیز دارد. این بیماری هنوز درمان خاصی ندارد.

این بیماری جزء بیماری های انگلی است که برای سلامتی دام بسیار خطرناک است. در این بیماری پشم گوسفند به آسانی از بدن او جدا می شود. ورم در قسمت زیر فک و اسهال از دیگر علائم این بیماری است. از دیگر پیامدهای این بیماری ابتلا به بیماری استرنژیلوز ریوی است که در نهایت کرم ها در قسمت ریه گوسفند نیز دیده می شوند. مهمترین علائم این بیماری سرفه و خروج چرک از بینی گوسفند است. بهترین روش پیشگیری از این بیماری خوراندن داروی ضد کرم به گوسفندان در فصل زمستان است.

آبله

یکی از بدترین بیماری های دامی است که با زدن تاول هایی روی پوست حیوان ظاهر می شود. مهمترین نشانه های این بیماری بی اشتهایی، یبوست، ادرار منقطع و لاغری است. دام مبتلا به آبله باید از بقیه گله جدا شود. بهترین روش پیشگیری از این بیماری تزریق واکسن در زمان مناسب است.

آرتریت

این بیماری بیشتر در میان بره های یک هفته تا چند ماهه دیده می شود. در این حالت مفصل بره ملتهب و متورم شده و باعث لنگیدن بره در هنگام راه رفتن می شود. این بیماری می تواند عفونی یا غیر عفونی شود. آنتی بیوتیک روش خوبی برای درمان این بیماری است.

Rate this post

فهرست مطالب

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *