کاربرد لاینر در گاوداری ها و لزوم تعویض به موقع آن

زمان مطالعه: 2 دقیقه

کاربرد لاینر در گاوداری ها و لزوم تعویض به موقع آن

لاینرها قطعاتی بسیار حساس و کاربردی هستند که میتوانند در تولید بیشتر یا کمتر شیر موثر باشند. میزان تاثیر گذاری این قطعات بیشتر به نوع طراحی و کیفیت ساختشان بستگی دارد. متاسفانه اغلب دامداران اطلاعات دقیق و کافی درباره این قطعات بسیار مهم ندارند. در این مطلب اطلاعاتی دقیق و کافی در مورد لاینرها برای شما گرد آورده ایم.

داشتن آشنایی کامل با این مقوله به قدری مهم است که عدم توجه به آن میتواند حتی منجر به حذف دام شود. تهیه لاینرها تنها با توجه به تبلیغات، برندهای خارجی، علائم روی بسته بندی و … کار چنان سنجیده ای نیست. یک دامدار حرفه ای باید لاینرها را به خوبی بشناسد تا جایی که بتوند لاینرهای باکیفیت و خوش ساخت را شناسایی و تهیه کند. برای این کار ابتدا باید تمامی پارامترهای مهم در تشخیص لاینرهای باکیفیت را بشناسید.

کاربرد لاینر در گاوداری ها و لزوم تعویض به موقع آن

در مدت زمانی که شما مشغول دوشش گاو هستید لاینرها به طور متوسط ۲٫۵ میلیون بار باز و بسته می شوند و همین مساله موجب فرسودگی زود هنگام این قطعات می شود.

دهانه و بدنه لاینرها مدتی پس از استفاده شل و سست می شود. این مساله موجب فشار بیشتر لاینر بر روی پستان دام شده و احتمال لیز خوردگی لاینر و در نتیجه بروز ورم پستان را افزایش میدهد. از طرفی در این حالت فشار بر روی دستگاه شیردوشی نیز بیشتر می شود.

پس از اتمام شیردوشی، لاینر در معرض مواد شوینده شیمیایی و دماهای بالا قرار می گیرد. از آنجایی که این مواد خورنده هستند رابر به تدریج  شروع به تجزیه شدن میکند. ریخته شدن شیر بر روی لاینر نیز میتواند اثرات منفی بر آن بگذارد. چربی های موجود در شیر به دیواره لاینر میچسبد و بر روی آن رسوباتی مانند سنگ شیر ایجاد میکند.

لزوم تعویض به موقع لاینرها

لاینرها پس از مدتی باید تعویض شوند زیرا بر اثر ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ بار دوشش توسط یک لاینر لاستیکی یا از جنس رابر،  به تدریج پوست سرپستانک ها آسیب دیده و قرمز می شود. ادامه این وضعیت میتواند منجر به بی دفاع شدن این ناحیه نسبت به انواع باکتریها و عوامل بیماری زا شود. در نهایت تعداد سلول های سوماتیکی (SCC) افزایش پیدا کرده و دام دچار ورم پستان می شود.

برای پیشگیری از این مساله بهتر است لاینر های لاستیکی (رابر) پس از ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ بار استفاده تعویض شوند. این کار به حفظ سلامت گله و کیفیت شیر کمک شایانی میکند.

طول عمر لانرها کمی با هم متفاوت است. معمولا دیواره لاینرها پس از ۳۰۰۰ بار دوشش به تدریج شروع به تخریب می کند. این تخریب موجب کاهش اثر ضد عفونی کنندگی شوینده ها شده و بستر را برای رشد باکتری ها و افزایش بیماری پستانی فراهم می سازد.

تعداد دفعات استاندارد دوشش برای لاینرهای مختلف متفاوت است و این مساله بیشتر به مواد سازنده لاینر بر میگردد. لاینرهای سیلیکونی بهترین نوع لاینر های موجود در بازار هستند. این لاینرها در مقایسه با لاینرهای دیگر عمر طولانی تری دارند، به طوری که تنها پس از ۶۰۰۰ تا ۸۰۰۰ بار دوشش نیاز به تعویض دارند.

Rate this post

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *