مزایای زود از شیرگیری گوسفند و بز

زمان مطالعه: 2 دقیقه
  • آمادگی سریع تر بز ماده و میش برای آبستنی بعدی

زود از شیر گرفتن بره ها و بزغاله ها به میش ها و بزهای ماده کمک می کند که برای آبستنی مجدد زودتر آماده شوند و در نتیجه فاصله زمانی بین دو زایش کاهش می یابد.

مزایای زود از شیرگیری گوسفند و بز

  • تاثیر زود از شیرگیری بر افزایش وزن بزغاله و بره

میزان تبدیل غذا به وزن زنده برها و بزغاله ها در سن ۱ تا ۲ ماهگی بیشتر از میزان تبدیل شیر به وزن زنده آنهاست بنابراین توصیه می شود به جای افزایش خوراک مادر این تغذیه مستقیما به بره و بزغاله داده شود تا سریعتر رشد کنند.

افزایش وزن بیشتر بزغاله و بره

افزایش وزن بره و بزغاله در این حالت بیشتر از زمانی است که با با افزایش خوراک مادر (و در نتیجه افزایش شیر آن) و تغذیه بیشتر بره و بزغاله ها در پی افزایش وزن آنها باشیم. این کار هم مصرف خوراک را بهینه تر می کند و هم فشار متابولیکی کمتری به مادر وارد می کند. در نتیجه بز ماده و میش برای آبستن بعدی زودتر آماده می شوند.

  • فروش شیر و سود دهی بیشتر در نژادهای گوسفند و بز شیری

اگر بز ماده و میش مورد نظر از نژادهای شیری بز و گوسفند هستند میتوان بزغاله و بره ها را زودتر از شیر گرفت. در این حالت می توان همچنان به دوشش شیر بز و میش مورد نظر ادامه داد. دوشیدن شیر نسبت به مکیدن طولانی مدت پستان توسط بزه و بزغاله اثرات منفی کمتری دارد. از طرفی این کار از نظر اقتصادی سود دهی بیشتری برای پرورش دهندگان به دنبال خواهد داشت مخصوصا در این دوره زمانی که قیمت شیر بز و گوسفند افزایش چشمگیری داشته است.

بز نژاد کشمیرى

Rate this post

فهرست مطالب

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *