آموزش پاک کردن سیرابی

زمان مطالعه: 4 دقیقه

گروه گوسفنده زنده به طور شبانه روزی و در هر کجای تهران در خدمت شماست. برای خرید گوسفند زنده ،گوساله و یا خروس زنده خود تنها کافی است با شماره های موجود در سایت با ما تماس بگیرید. گوسفند زنده همچنین اقدام به ارسال دام و قصاب همراه با باسکول به آدرس مورد نظر شما خواهد نمود.

⬅️بسیاری افراد اسم سیرابی را شنیده اند ولی به دلیل اینکه از بوی آن فراری هستند اصلا دوست ندارند طعم آن را بچشند و شاید هم چشیده اند و به مذاقشان خوشایند نبوده است. پیشنهاد ما این است که یک بار آن را در منزل آن را پاک کرده و شسته و بپزید شاید که نظرتان راجع به خوردن آن تغییر کرد.

⬅️سیرابی یکی از بخش های گوسفند بوده که از جمله غذاهای سنتی و قدیمی ایرانی ها می باشد و انرژی زیادی دارد. از لحاظ قیمت به صرفه است و عده ای از افراد طعم آن را دوست دارند.

⬅️از مهم ترین خواص سیرابی می توان به تقویت معده و روده، تولید اسپرم سالم، ضد سرطان بودن، موثر در رشد، تقویت مو، درمان کم خونی و تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره کرد.

⬅️گوسفند حیوانی نشخوار کننده می باشد  که سیرابی یا همان شکمبه بخش اول معده و در حدود نود درصد آن را تشکیل می دهد. سیرابی محل تجزیه شیمیایی غذای جویده شده که باکتری های زیادی دارند می باشد. سیرابی به عنوان غذا در ایران و بعضی از دیگر کشورها به راه های مختلف تمیز می شوند و قابل طبخ می شوند.

⬅️باید در تمیز کردن سیرابی دقت بسیار زیاد گردد زیرا در صورتی که خوب تمیز نشود ممکن است بخش هایی از پوست و آلودگی ها بر روی آن بماند و طعم آن را عوض نماید.

⬅️سیرابی قبل از تمیز شدن رنگی سبز یا زرد که متمایل به خاکستری است، دارد و دارای بوی بدی می باشد. به همین دلیل حتما باید خوب پاک و تمیز گردد و سپس پخته شود. در ادامه قصد داریم تا آموزش پاک کردن سیرابی را بدهیم پس با ما همراه باشید.

روش پاک کردن سیرابی در آب جوش

این روش به این صورت است که سیرابی را درون قابلمه ای پر از آب که بر روی حرارت به جوش آمده باشد، قرار می دهیم. سیرابی را برش داده تا سطح پوست آن صاف گردد و به آسانی بتوان آن را پاک نمود. به همین حالت که در آب جوش قرار دارد هم می توان آن را تمیز نمود.

برش های سیرابی را داخل آب جوش بگذارید و روی آن را آب قرار دهید. وقتی به مدت یک الی دو دقیقه در آب جوش ماندند می توانید آن ها را خارج کنید و با چاقو کشیدن بر روی سطح آن پرزها را جدا نمایید. در صورتی که این کار را با دقت کافی انجام دهید سیرابی تمیز و سفیدی را خواهید داشت.

بعد از تمیز کاری و لایه روبی خارجی سیرابی باید لایه داخلی آن را تمیز نمایید. سیرابی را زیر شیر آب می گذارید و با فشار کم آب را روی آن باز بگذارید و با دست کشیدن روی آن سعی کنید که آلودگی و مواد زاید را از آن جدا کنید.

جهت پاک نمودن شیردان هم باید آن را از یک سمت برش دهید تا تمام آلودگی ها و موارد اضاقه آن را خارج سازید. بعد از خارج کردن آلودگی ها باید آن را زیر آب تمیز بشورید و با دست داخل شیردادن را که به صورت لایه ای می باشد تکان داده و خوب و با دقت تمام بشورید. اگر سیرابی و شیردان به خوبی تمیز نشود و آلودگی داشته باشد هم طعم بدی خواهد داشت و هم بوی نامطبوعی به خود می گیرد.

پاک کردن سیرابی با کمک قرص آسپرین

در این روش پاک کردن باید داخل یک ظرف چند عدد قرص آسپرین بیاندازید و سعی کنید که با هم زدن آن ها را کاملاً حل کنید. پس از حل شدن سیرابی را داخل همین ظرف بگذارید و برای چند لحظه منتظر بمانید تا اثر خود را نشان دهد.

بعد از چند دقیقه که سیرابی داخل ظرف آسپرین حل شده مانند می توانید آن ها را از ظرف خارج کرده و به راحتی پرزهای آن را جدا کنید و سیرابی را پاک نمایید.  در این مرحله می توانید پرزها و آلودگی ها را جدا کرده و سیرابی تمیز شده را با آب سرد خوب شسته تا کاملاً از هرگونه آلودگی تمیز گردد.

پختن سیرابی پس از تمیزکاری

  • ◀️پس از تمیزکاری سیرابی ها نوبت به پختن آن ها می رسد. شما می توانید برای چند دقیقه سیرابی ها را داخل آب جوش قرار دهید که با آن بجوشد و سپس آب آن را دور بریزید.
  • ◀️شما باید یک عدد پیاز بزرگ یا دو عدد متوسط را نگینی خرد کنید و داخل زودپز بیاندازید و سپس سیرابی ها را به آن اضافه نمایید.
  • ◀️ادویه هایی مانند زردچوبه، فلفل، نمک و … را داخل آب جوش زودپز بریزید تا سیرابی با پیاز و سایر ادویه ها جوش بزند.
  • ◀️بعد از 2 الی 3 ساعت می توانید درب ظرف را باز کنید و پخته شدن آن را چک نمایید.
  • ◀️هم می توانید قبل از پختن سیرابی را برش دهید و هم پس از پخته شدن آن ها را تکه تکه نمایید و با آب لیموی تازه نوش جان کنید.
  • ◀️برای طعم بهتر می توانید از گوشت یا قلم گوسفندی هم استفاده نمایید.
  • ◀️برای گرفتن بوی سیرابی و همچنین طعم بهتر می توانید یک حبه سیر را هم در زمان پخت به آن اضافه نمایید.

نکات مهم در زمان خریداری، تمیزکردن و پختن سیرابی

  • دقت نمایید که سیرابی تازه بهتر و آسان تر پاک خواهد شد.
  • سیرابی را در فصل تابستان و بهار تهیه نمایید زیرا رنگ سیرابی روشن تر است.
  • زمان خریداری سیرابی دقت کنید تا بوی نامطبوع و طعم فاسد بودن را ندهد.
  • زمان پختن سیرابی می توانید به نسبت هر یک عدد سیرابی یک پیمانه نخود به آن اضافه نمایید تا بوی بد سیرابی گرفته شود.
  • سیرابی باید از مکان های مطمئن تهیه گردد.
  • جهت خوش طعم شدن سیرابی می توانید همراه آن یک عدد لیمو ترش سرو نمایید.
Rate this post

فهرست مطالب

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *