درمان عفونت شاخ گاو

درمان عفونت شاخ گاو
زمان مطالعه: 2 دقیقه

نحوه درمان عفونت شاخ گاو

اکثر گاوداری ها به دلیل آسیب جدی شاخ گاو هنگام درگیری با دیگر دام ها و انسان ها اقدام به قطع کردن شاخ گاو می کنند. اگر شما قصد قطع کردن و بریدن شاخ گاو ندارید هر آن ممکن است با شکستگی شاخ گاو حین جابجایی یا درگیری دام ها با همیدگر مواجه شوید پس بهتر است با خواندن این مقاله با روش درمان عفونت شاخ گاو آشنا شوید.

روش های قطع کردن شاخ گاو

با شکستگی شاخ گاو شاهد خونریزی و جمع شدن حشرات و لارو میاز خواهید بود پس قبل از هر چیزی بهتر است نسبت به قطع کردن شاخ گاو اقدام کنید. به سه روش می توانید این کار را انجام دهید.

  1. قطع شاخ به وسیله پتاسیم هیدروکسید (سود سوز آور)
  2. قطع شاخ به وسیله شاخ سوز الکتریکی
  3. قطع شاخ به وسیله سیم شاخ بری

چرا شاخ گاو عفونت می کند؟

مهمترین مورد در زمان ایجاد عفونت در شاخ گاو شکستن شاخ می باشد که در اثر حمله به افراد، کوبیدن به فلزها و دعوا بین گاوها ایجا گردد. راهی که پیشنهاد می شود برای جلوگیری از مشکلات ناشی از عفونت شاخ گاو و پایین آوردن هزینه های دامداری حتماً شاخ گوساله ها را در زیر دو هفته با روش هایی مانند خمیر شاخ سوز، قطع کردن و … انجام دهید.

باید بریدن و قطع شاخ گاو و گوساله توسط افراد متخصص صورت گیرد و بتواند تمام شاخ را ببرد و کار با دستگاه هایی مانند اره برقی، شاخ سوز الکتریکی و سیم فلزی را داشته باشد و پس از قطع کردن شاخ گاو و یا گوساله نیز بتواند مراقبت های لازم در این خصوص را انجام دهد.

کرم خوردگی و عفونت شاخ گاو

هنگام جابجایی دام و درگیری و دعوا با همدیگر امکان شکستگی شاخ دام وجود دارد. همین شکستگی باعث خونریزی شدیدی در ناحیه شاخ و پوسیدگی و کرم خوردگی شاخ گاو به مرور زمان می شود. حتی محلی برای جمع شدن مگس ها و لارومیاز و … می شود پس بهتر است نسبت به درمان عفونت شاخ گاو اقدام کنید.

بهترین روش درمان عفونت شاخ گاو

  1. پس از بند آمدن خونریزی شاخ گاو باید نسبت به عمقی یا سطحی بودن شکستگی توجه کنید.
  2. در صورتی که لاروهای سطحی درون باقی مانده شاخ وجود دارد حتما با پنس آنها را بیرون بیاورید.
  3. اما اگر لاروهای عمقی وجود دارد با بتادین غلیظ شاخ ها را شستشو دهید.
  4. بر روی شاخ شکسته شما از اسپره ا تی سی به مدت یک هفته استفاده کنید. تا یک هفته انتی ترواپی شود.
  5. بهتر است برای جلوگیری از جمع شدن حشرات درون شاخ گاو را نفتالین یا وازلین بزنید.

برای شستشوی شاخ گاو با بتادین حتما از یک سرنگ ۵۰ سی سی استفاده کنید و با فشار درون شاخ را تمیز کنید تا لاروهای جمع شده از بین برود.

3/5 - (1 امتیاز)

فهرست مطالب

‫6 نظرها

  1. متاسفانه امشب شاخ گوساله من هم شکست و شاید فردا بدم ب قصاب با اینکه ما دهها سال گاودار هستیم ولی خب این تجربه ک باید حتما جوانه ها جدا هم از بسته شده باشند من سهل انگاری کردم شاید

  2. سلام شاخ گوساله رو بریدم شاخ سوراخ شد وعفونت کرده سم ریختم کرمها رو بکوشه ولی از بینیش بیرون میریزه ترسیدم بمیره چه کار باید کنم

  3. من شاخ گاو را سه ماه پیش بریدم بعد از چند روز عفونت کرد وحالش بد شد که خواستم به قصاب بدم بعد یک دکتر اوردم چندتا آمپول زد وشاخشم تمیز کر چند روز خوب شد بعد بازهم عفونت کرده وناراحت است خواهشا توضیح دهید که چ کار کنم ممنون میشم

    1. من دوسال قبل شاخ تلیسه رابریدم اما حالا عفونت کرده راهنمایی بفرمایی چکار باید کرد

  4. با تشکر از توضیحاتتون ولی برای من کافی نبود شاخ بزم رو بریدم عفونت کرده چند روز هست این کار ها رو انجام میدم جواب نداده بنظر شما چه کارهای دیگری لازمه انجام بدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *