روش صحیح ذبح گوسفند

روش صحیح ذبح گوسفند
زمان مطالعه: 6 دقیقه

برای ذبح گوسفند زنده به روش اسلامی حلقوم، مِرى و دو شاهرگ (در دو طرف حلقوم) باید کاملا و به ترتیب بریده شوند اما تا خروج کامل روح از بدن و جان داشتن گوسفند نباید سر را از بدن جدا کرد. فرد ذبح کننده باید مسلمان بوده و موقع ذبح نیت کند و با نام خدا ذبح را آغاز کند. سپس با استفاده از وسیله تیزی از جنس آهن مانند چاقو عمل ذبح را انجام دهد.

روش صحیح ذبح گوسفند

هنگام  ذبح، بدن گوسفند باید به سمت قبله باشد و پس از جان دادن کامل قربانی، سر به طور کامل از بدن جدا شود. (آداب ذبح در فقه اسلامی)

روش صحیح ذبح گوسفند چگونه انجام میشود

شرایط ذبح گوسفند

فرد ذبح کننده باید مسلمان و دوست دار اهل بیت پیامبر(ص) باشد. در صورتی که شئ تیز آهنی در دسترس نبود و چاره ای جز ذبح نبود می توان از وسیله تیز دیگر مانند شیشه و سنگ تیز استفاده کرد که بتواند چهار رگ گردن ‌را جدا کند. هنگام ذبح شخص باید حیوان را رو به قبله کرده و در صورتی که عمدا اینکار را انجام ندهد گوشت حیوان حرام مى‌شود. اما در صورتی که غیرعمدی این اشتباه صورت گیرد مانعی ندارد و گوشت حیوان حلال است.

هنگام ذبح پیش از سر بریدن باید نیت کرده و کارد را بر گلوی قربانی گذاشت. سپس با نام خدا سر بریدن انجام شود و گفتن بسم الله کافی می باشد. در صورتی که شخص عمدا بسم الله نگوید گوشت حیوان حرام مى‌شود. اما در صورتی که غیرعمدی بسم الله نگوید و یا فراموش کند مانعی ندارد و گوشت حیوان حلال است.

پس از ذبح حیوان نباید حرکت کند و تا جان دادن کامل نباید سر را از تن جدا کرد و پس از بریدن سر باید به اندازه معمول خون از بدن قربانی بیرون آید.

چگونگی ذبح گوسفند

باید به هنگام ذبح از پایین برآمدگى زیر گلو حلقوم، مِرى و دو شاهرگ (در دو طرف حلقوم) به طور کامل بریده شده و صرفا شکافتن آن ها کافی نیست. بریدن این چهار قسمت باید پشت سر هم باشد. در واقع بین بریدن آن ها نباید تاخیر بیفتد. باید پس از جان دادن کامل سر را جدا کرد اما در صورتی که سر جدا شود اما حیوان نمرده باشد گوشت آن حرام نمی شود. پیش از جان دادن کامل نباید پوست حیوان را جدا کرد. همچنین تا پیش از خروج کامل روح از بدن، مغز حرام در قسمت تیره پشت گوسفند را نباید جدا کرد.

روش کشتن گوسفند چگونه است

مستحبات ذبح گوسفند

هنگام ذبح مستحب است دو دست و یک پاى گوسفند بسته شده و یک پایش باز گذاشته شود. پیش از ذبح آب به گوسفند داده شود. هر چه سریعتر سر حیوان بریده شود بهتر است تا کمتر اذیت شود و در جایی ذبح صورت گیرد که گوسفند دیگری، ذبح را نبیند. بهتر است ذبح را شب یا پیش از ظهر روز جمعه انجام ندهند.

موارد مستحب در زمان سر بریدن گوسفند
دست و پاهای گوسفند را ببندید.
فردی که این عمل را انجام می دهد باید رو به قبله باشد.
قبل از کشتن گوسفند به او آب بدهید.
کارد بسیار تیز باشد تا حیوان آزاری نبیند.
موارد مکروه در زمان ذبح
سعی شود در جایی که حیوان سربریده می شود حیوان دیگری نباشد.
بریدن سر حیوان در شب قبل جمعه و یا قبل روز جمعه نباشد.
فردی که گوسفند را پرورش داده آن را بکشد.

ذبح شرعی دام چیست

ذبح شرعی دام یا گوسفند، یک رویه دینی است که بر اساس تعالیم اسلامی انجام می‌شود. در این روش، دام به طور کامل و با رعایت قوانین دینی مشخصی کشته می‌شود. این عمل باید با دقت و با استفاده از یک ابزار تیز و مناسب صورت گیرد، همچنین باید نام خداوند گفته شود. قبل از ذبح، دام باید مورد مراقبت و توجه ویژه‌ای قرار گیرد تا شرایطی مانند تندی و ترس کاهش یابد. این عمل به منظور بهبود کیفیت گوشت و همچنین رعایت احترام به حیات است و از طریق انجام صحیح آن، مسلمانان با رعایت مقررات دینی خود عمل می‌کنند.

روش درست ذبح گوسفندان در ایران

در ذبح گوسفندان در ایران، روش‌های خاصی رعایت می‌شود. قبل از ذبح، به دام باید آب و غذا داده شود و آرام باشد تا استرس کمتری تجربه کند. در هنگام ذبح، باید یک ابزار تیز و مناسب مانند چاقوی قطعی استفاده شود. ذبح‌گر باید نام خدا را به زبان بگوید و سپس گردن دام را با دقت و با یک حرکت سریع ببرد تا عمل ذبح به صورت سریع و بدون درد صورت گیرد.

پس از ذبح، خون باید کاملاً خالص شود و سپس گوسفند جهت استفاده آماده می‌شود. این روش‌ها بر پایه احترام به حیات و اجرای دقیق دستورات دینی انجام می‌شوند و بهبود کیفیت گوشت و احترام به حیات حیوانات را تأمین می‌کنند.

روش صحیح ذبح گوسفند چگونه است

انجام ذبح گوسفند در محل شما

برای افرادی که در محیط شهری زندگی میکنند و دسترسی به ابزار و وسایل مورد نیاز برای ذبح دام ندارن گوسفند زنده پیام می تواند بصورت آنلاین و شبانه روزی دام در محل مورد نظر مشتری را ذبح کند و بعد از خورد کردن گوشت آن را تحویل بدهد. اکثر افراد برای ذبح گوسفند به مراکز خاصی مانند کشتارگاه‌ها یا مکان‌های مربوط به خدمات ذبح و فرآوری گوشت مراجعه می‌کنند.

این مکان‌ها با رعایت استانداردهای بهداشتی و دینی، ذبح و فرآوری گوشت را انجام می‌دهند. در این مکان‌ها، دام‌ها به طور حرفه‌ای و بر اساس قوانین دینی کشته می‌شوند و پس از ذبح، گوشت آماده و بسته‌بندی شده و به مشتریان ارائه می‌شود. تلاش می‌شود تا در این فرآیند، حیوانات با رعایت حقوق و آرامش کامل ذبح شوند و کیفیت گوشت حفظ شود.

ابزارهای مورد نیاز کشتن گوسفند

ابزارهای مورد نیاز برای کشتن گوسفند شامل چاقوی قطعی، یا ابزار تیز و مناسبی است که بتواند گردن دام را به سرعت و بدون درد ببرد. این ابزار باید تیز باشد تا عمل ذبح به سرعت و به‌طور کامل انجام شود. علاوه بر چاقو، ابزارهای دیگری نیز برای نگهداری و کنترل دام‌ها در هنگام ذبح مفید هستند، از جمله طناب‌ها یا بندهای مخصوص.

همچنین، استفاده از وسایل بهداشتی مانند دستکش و مواد ضد عفونی کننده نیز ضروری است تا بهداشت در هنگام کشتن حیوان حفظ شود. این ابزارها باید با دقت و توسط افراد آگاه و ماهر استفاده شوند تا عمل ذبح به صورت صحیح و مطابق با قوانین دینی انجام شود.

روش صحیح ذبح گوسفند

کدام نژاد ایرانی گوسفند برای کشتن مناسب است

در ایران، نژادهایی مانند گوسفند لری، بختیاری، کردی، قشقایی و گوسفند بلوچی به عنوان نژادهایی مناسب برای کشتن و ذبح شناخته می‌شوند. گوسفندان نژاد ایرانی برای تولید گوشت با کیفیت و بافت مناسب معروف هستند و از لحاظ زیستی و زادآوری در مناطق مختلف ایران پرورش داده می‌شوند.

هر یک از این نژادها ویژگی‌ها و خصوصیاتی خاص دارند که باعث می‌شود برخی از آن‌ها برای مصارف خاص مانند گوشت‌دهی و ذبح بهترین گزینه باشند. انتخاب نژاد مناسب بر اساس نیازها و شرایط محلی انجام می‌شود، اما این نژادها به دلیل کیفیت گوشت و سازگاری با شرایط اقلیمی ایران برای کشتن مناسب هستند.

عواملی مانند وزن گوسفند، سن، و شرایط زندگی قبل از ذبح نیز می‌توانند تأثیرگذار باشند. اما در کل، نژادهایی که برای گوشت‌دهی و تولید گوشت با کیفیت برندهای محسوب می‌شوند، معمولاً برای ذبح بهترین گزینه‌ها هستند.

ذبح اسلامی دام چه مزایایی دارد؟

ذبح اسلامی گوسفند دارای مزایای فراوانی است. این رویه دینی، احترام به حیات حیوانات را ترویج می‌دهد و به عنوان یک عمل مقدس شناخته می‌شود. ذبح شرعی باعث می‌شود که دام‌ها به طور دقیق و بدون درد کشته شوند؛ این بهبود میزان رحمت و عدالت نسبت به حیوانات را نشان می‌دهد.

از دیدگاه بهداشتی، این روش باعث خروج کامل خون از بدن حیوانات می‌شود که می‌تواند به بهبود کیفیت گوشت کمک کند. همچنین، اعتقاد بر این است که ذکر نام خدا هنگام ذبح، آمرزش و برکت برای آن گوشت به ارمغان می‌آورد. این روش با تأکید بر رعایت دقیق قوانین دینی، از مسلمانان خواستار رعایت اخلاق و احترام به محیط زیست و حیوانات می‌شود، این ارتباط می‌تواند مفید و تأثیرگذار بر جوامع باشد.

نحوه کشتن دام در ایران

ذبح گوسفند در ایام عید قربان چه حکمی دارد

ذبح گوسفند در ایام عید قربان، یکی از عبادات مهم در اسلام است که به مناسبت عید قربان انجام می‌شود. این عمل به منظور ایفای وظیفه دینی و به یادآوری تضحیات پیامبر ابراهیم (ع) برای خداوند است. اسلام بر این اصل تأکید دارد که گوسفند یا دامی مشابه باید بر اساس آموزه‌های دینی ذبح شود، و گوشت آن به فقرا و نیازمندان تقسیم شود.

این عمل، عبادی و خیریه است و نشان از اخلاق اجتماعی و احساس مشارکت در رفع نیازهای جامعه دارد. از طرف دیگر، این عمل به یادآوری ارزش‌های مهمی مانند ، بخشش و احترام به محیط زیست می‌پردازد. علاوه بر این، ذبح در این روزها فرصتی است برای ایجاد ارتباط اجتماعی و فرآیند تبادل هدیه و نیکوکاری بین افراد و خانواده‌ها.

برای بهره مندی از خدمات گوسفند زنده پیام با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید هماران ما آماده ارسال انواع دام زنده به تمام مناطق تهران و کرج می باشند.جهت خرید انواع نژاد گوسفندان و ذبح رایگان آن ها می توانید با سایت گوسفنده زنده پیام که عرضه کننده با کیفیت ترین دام زنده و با حداقل قیمت همراه با قصاب و باسکول در محل شما می باشد، تماس حاصل فرمایید.

5/5 - (1 امتیاز)

فهرست مطالب

‫49 نظرها

  1. ایا اگر درهنگام بریدن سر گوسفند یکی از مهره ها در قسمت سر ماند گوشت حرام است و نباید استفاده کرد ؟

  2. حلال خدا را حرام نکنید
    بدعت در دین خدا ایجاد نکنید
    گوسفند رو هم ذبح شرعی نکنید بالاخره یه روز میمیره

  3. این دوست روشن فکر و دلسوز که میگه بی حس کنید حیوان رو بعد سرببرید
    ۱۰۰درصدتحت تاثیرغربی ها و دشمن هستن
    میخوان بااین روش و به اصطلاح دلسوزی کاری کنند که مردم درست وشرعی ذبح رو انجام ندن و ناآگاهانه گوشت حرام بخورند و وقتی حرام خوردند اثرات خودش رو میذاره مثل بی غیرت شدن ،سیاه شدن قلب،دلسنگ شدن

    1. برادر تو کشتارگاه ها ک اصلا اصول رو رعایت نمیکنند حتی قبل از ذبح با شوکر برق میزنن بهش

  4. خب این افرادی که میگن گوشت حیوانات رو نخورید صوفی هستن و یه مذهب جدید ایجادکردن و سعی در منحرف کردن مردم دارند .گیاهخوارن و خیلی خودشون رو مهربان و عاقل و صبور نشون میدن که مردم ناآگاه رو جذب مذهب خودشون کنن

  5. سلام یه چاقوی گردن کلفت بردارین بندازین زیرحلقومش ببریدبدش پوستش کنیدگوشتشوردیف کنیداتیش به پاکنیدسیخ ردیف کنیدگوشت سبخ بکشیدبزنیدتورگ ذبع ولش

  6. گوسفند زبان بسته را نکشید!
    هیچ حیوانی نمی گوید بیایید من را بکشید و گوشت من را بخورید.مگر نه این است که با زور باید حیوان را به کشتارگاه ببرید.این نشان از تلاش آنها برای بقا و زندگی هست حیوانات هم مانند انسان ها حق زندگی دارند. لطفا لحظه ای اندیشه کنید و از خرافات و جهل دوری بجویید.

    1. چرت وپرت نگو ..برفرض در عید قربانم نکشی..کلا نباید گوشت قرمز استفاده کنی؟؟دستور خداست اقای خیلی روشن فکر مثلا زرنگ. دست تو باشه مردم هیچی نخورن..وحلال خدارو روزیر پا بزارن

    2. دوست علاوه بر تمام ادیان که دستور خوردن داده . تو زنجیره غذایی هم باید پرورش و خورده بشه اگر نشه که نباید انسانها زنده بماندند. این تفکرات غرب هستش واس ما ایرانیان نه خودشان . خودشان هر حیوان حرام گوشتی را هم میخورند . خرس و سگ و……

    3. ببخشید پس زنجیره غذایی چی میشه یعنی این همه دانشمند و پروفسور ک میگن دندان انسان مخصوص همه چیز هس بخصوص گوشت اون چی میشه

  7. اینایی که میگن گوسفند نکشید حیوان ازار نکنید یعنی تا حالا تو عمرشون گوشت یا مرع نخوردن اصلا؟ امکان نداره نخورده باشید اگه تا چند سال هیچ گوشتی نخورید بیماری میگیرید شما میرید مرغ از بیرون میخرید خب اونم یکی دیگه کشته ک شما میخورید این چرت و پرتای نکشید رو جمع کنید

    1. سلام ، اگه از روی غیرعمد دارید حرف حیوان دوستی و نبریدن سر گوسفند رو مطرح میکنید ، لطفا به کلام خدا در قرآن توجه کنید .
      اگر عمدا و جهت انحراف مردم و دوری مردم از خدا این موضوع رو مطرح میکنید ، مطمئن باشید با این افکار شیطانی ، هرگز به اهداف شوم شیطانیتون نمیرسید .

      پس ،، استغفار کنید و از خر شیطون پیاده شید .

      و دوستان همراه و مسلمان هم کار خداپسندانه ی خودشون رو انجام میدن و گوش به حرف چنین انحرافاتی نمیدن .

  8. به نظر من علی درست می گه خیلی از غذاهای غیر گوشتی خوشمزه هستند که انسان می تونه از اونها تغذیه کنه

  9. سلام به همه زیادباکلمات بازی نکنید خداانسان راخلق کردبرای زندگی ودر آن شرایطتی قرارنهاد ودین رابنا کردو ودر آن حرام وحلال تعیین کردبرای سالم زندگی کردن انسان آزاده هر جوری که دلش خواست زندگی کندیکی باخلق خوی حیوانی دیگری باخلق انسانی.بله کشتن خوب نیست ولی حقیقت درعموم همین که برای زندگی کردن بهترین اینه که باحقیقت زندگی کنی چه گیاه وچه حیوان ویاانسان همه روح دارن وزنده اند

  10. کسانی که میگن فرق بین انسان و حیوان چیه و اینکه داعش هم انسان رو سر میبره و ازین حرفا ، در جوابشون بگم که حتی اگر حیوان رو برای غیر اصراف سر ببری حروم میشه . حویان برا طعام و به اندازه ای که احتیاجه ذبح میشه . این چه حرف و قیاسیه ؟ اگه ذبح حیوان درست نبود که انقد آداب براش مشخص نمیکردن.

  11. اگر گوسفند قربانی کنیم ویک عدد از مهرها گردن برسرکله باشه حرام هست یا حلال سرجداشده یک عددمهره گردن روی سر هسته

  12. حیوانات حق زندگی دارند لطفا آن را به قتل نرسانید، به اندازه کافی غذاهای غیرگوشتی و خوشمزه وجود دارد که انسان میتواند استفاده کند .اگه باز هم وجدانِ انسانی برای شما باقی نمانده حداقل به شیوه ای مثل کشور های توسعه یافته با بی حس کردن حیوان را سربرید با کمترین زجر برای حیوان زبان بسته.

    1. عزیزم چرا به تکامل گوسفند توجه نمی کنی؟ گوسفند وقتی تبدیل به انرژی بدن مومن می شه، کربلا می ره، مکه می ره، نماز میخونه… در نتیجه به لقا خدا می رسه! بعضی وقتا اونی که گوشت گوسفند می خوره و بعد شهید می شه… ببینین اسلام از امثال ما و شما خیلی مهربون تره یک حیوان رو به اوج تکامل می رسونه

    2. خواصی که گوشت گوسفند خیلی زیاده پس دلیل نمیشه که گوشت قرمز نخوریم پس اگه اینطوره مرغ هن نخور!!!!
      ذبح هم شرایط خواص خودش داره
      برادر من اکه گوشت دوست نداری پس مردم رو گمراه نکن با حرفات که گوشت بدرد نمیخوره

  13. سلام میخواستم بدونم در پوست کندن بعد ذبح گوسفند از لحاظ شرع ایا ترتیب خاصی دارد برای مثال اگر گوسفندی بعد از ذبح قبل از اینکه پوست بشه داخل شکمش خالی بشه حکمش چیه

  14. این فیلم مشکل داره. اولا جلو حیوان دیگه داره این عمل رو انجام میده که مکروه هست و دوما من زیاد دیدم وقتی گلو رو میبرن سر و گردن حیوان هم میشکنن که این کار درست نیست و اشکال داره

    1. سلام عرض میکنم
      من یک دانش آموز دبیرستانی هستم و سوالاتی درباره ی ذبح دارم . و میخواهم درباره ی این موضوع تحقیق کنم.
      من یک انسان هستم و مثل اون حیوان گلو و حلقوم و نای و حنجره و … دارم. من دارای یک برآمدگی در جلوی گلویم هستم که با آن سیبک گلو یا سیبک حلقوم( adam’s apple)یا خرخره که کمتر رایج زبان هاست هستم که قابل رویت وقابل لمس است. بر فرض محال اگر کسی بخواهد با یک چاقوی تیز گلوی من را ببرد و ذبحم کند، پس قطعا باید به من آب بخوراند و و هنگامی که دستش را روی گلویم قرار داد و برامدگی گلویم را پیدا کرد، پس از خواندن قرآن و با نام خدا از زیر برجستگی گلوم شروع به ذبح و بریدن کنه که کمتر درد و زجر بکشم ؟
      آیا ذبح انسان با حیوان فرقی دارد؟ برجستگی زیر گلوی انسان سیبک گلو و برجستگی زیر گلوی گوسفند را جوزه میگویند آیا آندو شبیه به هم هستند؟
      آیا هنگامی که داعش میخواهد سر انسانی را ببرد به این موضوع توجه میکند وقتی که سر انسانهایی مثل من و امثال من را میبرد، انسانها کمتر زجر بکشند؟
      اگر پاسخگو باشید ممنون میشم . مجبور بودم برای فهم بیشتر شخص خودم را مثال بزنم

  15. سلام ایکاش که دوربین ازجلو فیلم میگرفت وذبح کننده توضیحات کامل رو هنگام ذبح میدادند بخصوص اعمال قبل وبعداز ذبح رو چراکه تصویری بهتر در ذهن خواهد ماند باتشکر

  16. حیوانی را نباید پیش یک حیوان دیگر که اونم ذبح خواهدشد ذبح کرد و در این فیلم بلاشک کراهت وجود دارد و مکروه است

    1. در جواب Zahra …
      به نظر من سوال خیلی مسخره ای بود
      داعش یه فرقه ای خودساخته و غیر اسلامیه و ربطی هم این موضوع به ذبح گوسفند و انسان نداره
      در ضمن خدایی نکرده اگه گیر داعش بیفتی اونا دیگه سیب گلوتو نگا نمیکنن … چشم بسته سرتو میبرن حالا این به خودت ربط داره که قبل از قربونی شدن بهشون بگی از زیر حلقوم ذبحت کنن .. . اگه خوش شانس باشی حرفتو گوش میکنن????! !!???????? امتحانش مجانیست

    1. اگه به دین اعتقاد داری حکم خدا اینه
      اگه هم اعتقاد نداری قانون طبیعت هستش که موجودات برای بقا باید تغذیه کنن، از طرفی طبق تحقیقات همه موجودات زنده اند چرا شما اونها رو زیر دندونت مثل درنده وحشی پاره میکنی وله میکنی، اگه هم گیاه یا حیوان رو تغذیه نکنی میمیری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *